Browsing Teses e dissertações by Subject "Family"
Now showing items 1-20 of 22
-
Famílias de crianças autistas : compreendendo a participação e os desafios por meio do olhar paterno
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/02/2016)The changes that occurred with the paternal role over the years have a more involved parent affectively participating, whenever possible, everything that goes around your child.Such changes in parenting are changes ... -
Programa de intervenção familiar para a estimulação de linguagem em crianças com síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/03/2015)Down syndrome is the most common genetic cause of intellectual disability and changes in cognitive skills is a primary consequence, and appears as a result of structural and functional abnormalities of the central nervous ... -
Educação em saúde realizada por profissionais da saúde à familiares de crianças com paralisia cerebral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/01/2009)In the health promotion context, health education is very important and indispensable in the health professional practice. The health education still needs improvement in its applicability, in order to provide better quality ... -
Avaliação do comportamento visuomotor de lactentes nascidos pré-termo durante o primeiro trimestre de vida: medida para proteção da saúde ocular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/11/2006)The primary function of vision is related to achievements in infant development. The visual behavior is known to be acquired once visual stimuli are processed by retinal cells and then transmitted to the cerebral cortex ... -
Autoconceito, autoeficácia e parentalidade : crianças com deficiência física, com desenvolvimento típico e seus familiares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)For the group of children with physical disabilities, beyond the motor impairments their own health condition and contextual factors, at how the child self-assesses, as the own self-concept and own self-efficacy, may lead ... -
Programa “Vida na Comunidade” para familiares de jovens com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/02/2016)This research aimed to evaluate the effectiveness of the "Community Life Program" for parents/family in order to promote independence in life activities in the community for young people with Intellectual Disabilities. ... -
Desenvolvimento de crianças com Trissomia 21: relação com o suporte social e a satisfação parental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 05/02/2024)Biological and external factors influence child development. Trisomy 21 is the most common biological alteration in humans, characterized as a genetically determined condition. Its particular characteristics can compromise ... -
Fatores de risco ao envolvimento materno com filhos pré-escolares : associações com estresse e burnout
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/03/2009)Healthy infant development greatly depends on the quality of interactions between the children and their primary caregivers. In its turn, based on Bronfrenbrenner´s bioecological model, parental involvement is affected by ... -
Caracterização familiar e intervenção em grupo com irmãos de indivíduos com transtorno do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/04/2017)Siblings of people with ASD could develop social and emotional problems, also, they could have difficulties in parental relationship. Group intervention could be a way to support those siblings with typical development on ... -
Crianças com deficiência física, síndrome de Down e autismo : análise de características familiares na visão materna
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)Families have a fundamental role in the development of their children, as they are characterized as the first context in which human beings take part of and it is through the relations stablished with the children that ... -
Práticas Discursivas sobre a surdez e a educação infantil: diálogo com familiares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)This dissertation aims to analyze the discourses brought by parents of deaf students inserted in Kindergarten, based on their perspectives and experiences with deafness, pointing out the knowledge/power relations in the ... -
Rotina, necessidades e suporte de famílias de crianças com síndrome de down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)The families of children with disabilities may have necessities that need to be feed to allow quality interaction with their children. Based on the hypothesis that such necessities may be specific considering the child's ... -
Elaboração e avaliação de um programa de intervenção psicopedagógico para orientação de pais de crianças com dificuldades de aprendizagem PPOP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 31/03/2008)Admission at the elementary school is an important moment in the process of education. Literature has shown that to guide the family in this process, using resources from the family environment, may be fundamental in ... -
Comparação de características familiares de crianças público alvo da educação especial com diferentes faixas etárias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2014)This study aimed to investigate the impact of family variables in the development cycle of a child PAEE over time. 45 fathers or mothers of special education target audience children participated in the survey, aged from ... -
Avaliação multidimensional de um programa de intervenção com mães de crianças com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2014)Involving families in intervention programs supports them and allows them to have autonomy to hire services while learning and strategizing the necessary requirements to claim their rights, as well as assist in the development ... -
Intervenção domiciliar e envolvimento paterno: efeitos em famílias de crianças com síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/02/2011)The family is of fundamental importance in child development. Although neglected in many studies, the father is a unique contributor to his child s development, but remains absent from early intervention programs. This ... -
Programa EAD "Vida Independente" para familiares de jovens e adultos com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/06/2019)The objective of this study was to evaluate the effects of the online program "Independent Life", which was implemented with families of young people and adults with intellectual disabilities. 10 relatives and their ... -
Efeito de um programa de comunicação alternativa para a capacitação de mães de crianças com paralisia cerebral não verbal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/02/2013)Communication is an important resource for child development, because through it the children acquire communication skills and relate to people. Children with severe communication disorders require a rehabilitation program ... -
As práticas de letramento da família e as dificuldades de aprendizagem: perspectivas para o debate
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/08/2012)The object of this research were qualitative ethnomethodological approach to the literacy practices of parents of children with learning difficulties in order to understand what values and beliefs could be underlying their ... -
Perspectiva materna sobre variáveis familiares e serviços oferecidos aos filhos com síndrome de Down e/ou autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/06/2020)This research was divided into two studies, the aims of these studies are: 1: (a) identifying and comparing the needs, the social support and the parent satisfaction of preschool children aged zero to six and elementary ...