• Suportes para estudantes com deficiência visual no ensino superior 

      Silva, Daniele Sentevil da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/03/2018)
      Visual impairment is a sensory alteration that affects the capture of information from the environment, which can cause, from mild to severe damage in the development and learning of who owns it. In higher education there ...
    • Avaliação das relações pré-aritméticas em crianças e adolescentes com deficiência visual 

      Costa, Ailton Barcelos da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
      This research had the general objective of evaluating mathematical skills of counting and measurement of children and adolescents with visual impairment, being organized in two studies. Initially, a general presentation ...
    • Estratégias no ensino de vestir-se e alimentar-se para uma criança com baixa visão 

      Villela, Tereza Cristina Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)
      This work had the general objective of identifying and describing the useful resources for teaching dressing and feeding activities for a child with low vision, and the specific objective was to identify and describe the ...
    • Método Halliwick de natação: aplicação em crianças com deficiência visual 

      Gomide Neto, Ulysses (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/03/2013)
      Swimming is one of the most complete sports and more accessible to all kinds of people. The benefits of swimming for visually impaired relate to social, cognitive, motor and affective. Development is a continuous process ...
    • Indicadores de empatia em crianças com baixa visão e em seus pais : um estudo de caso 

      Godoy, Ana Maura Azevedo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/02/2007)
      Empathy is important in the maintenance interpersonal relationships, and cam be considered a behavior protective factor for behavior problem. This work is aimed at describing and evaluating empathy in two sisters with ...
    • Análise funcional da atenção compartilhada adulto-criança pequena com deficiência visual 

      Godoy, Miriam Adalgisa Bedim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/12/2019)
      Shared attention (SA) is considered a milestone in child development. One of the most mentioned components in the literature for children starting SA is eye contact. The study of SA in young children with visual impairment ...
    • Elaboração, aplicação e avaliação de recurso didático para alunos com deficiência visual no ensino médio 

      Paulino, Ana Laura de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2014)
      This study aimed to develop an educational model of the DNA molecule and evaluate the use of such adapted teaching resource in the classroom for students with visual impairments and visionaries After completion of the ...
    • Programa de formação em informática para professores no atendimento de alunos com deficiência visual 

      Ferreira, Naidson Clayr Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/03/2017)
      In the past years, computing has progressed in such a way that it has reached many aspects of human life, producing modern elements that accelerate communication among people, institutions and their mutual relations. Among ...
    • O uso de dispositivos eletrônicos móveis como Tecnologia Assistiva por pessoas com baixa visão 

      Borges, Wanessa Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/06/2019)
      The access to the visual information present in several social spheres, demand a good functioning of the visual system. The absence and / or reduction of their performance can cause disadvantages in the development, ...
    • Ensino de química para alunos cegos : desafios no ensino médio 

      Aragão, Amanda Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/04/2012)
      The using of models on Chemistry Teaching is tying the understanding of various subjects, namely, molecular representation, chemical functions, stoichiometry, and others, to visual signification. These skills are important ...
    • Identificação de sentimentos e desempenho empático em crianças cegas e videntes: um estudo comparativo e multimodal 

      Ferreira, Bárbara Carvalho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2008)
      Visually impaired children present preoccupying characteristics for the social skills repertoire given their difficulty on identifying feelings and, consequently, the compromising of their empathic social skills. The ...
    • Acessibilidade para a pessoa com cegueira em trilhas 

      Ramos, José Júlio Cordeiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/02/2009)
      The independence of blind people while in mobility, the object of this research, is one of areas that provide a high incidence of exclusion, since this is a limitation on a fundamental right of all citizens, which is the ...
    • Dupla excepcionalidade: identificação de altas habilidades ou superdotação em adultos com deficiência visual 

      Silva, Josana Carla Gomes da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/04/2021)
      The giftedness is not an immutable condition. They are also not conditioned by characteristics such as race, gender, ethnicity, age, or social class. Sometimes, giftedness occurs concomitantly with other specificities, ...
    • Interação de uma díade mãe-criança cega no contexto de alimentação 

      Gandolfine, Milena (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)
      Among the various situations in human life that constitute social interactions, those between the sighted mother and her visually impaired child, stand out for their importance for the child's development. The aim of this ...
    • Centro de Apoio Pedagógico : avaliação dos serviços CAP-MA para educação de pessoas com deficiência visual 

      Pereira, Josefa Lídia Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2011)
      This study aims to analyze the impact of services developed by the Center for Educational Support Services for People with Visual Impairment of Maranhão (CAP-MA) in the period 2001 to 2008, based on documentary surveys, ...
    • Configurações subjetivas de alunos com deficiência visual sobre processos de escolarização no ensino médio 

      Sales, Edinaldo Bomfim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)
      Valuing the search for the materialization of the right to inclusive education and other cultural goods, the present study focuses on the developmental conditions of the schooling of students with visual impairment in ...
    • Uma proposta no ensino de fração para adolescentes com e sem deficiência visual 

      Costa, Ailton Barcelos da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/06/2013)
      The research deals with the teaching of fraction concepts to adolescents with and without visual impairment (blindness and low vision), from fourteen to eighteen. And understanding this as one of the bases for the study ...
    • Ensino de conceitos a uma criança com deficiência visual por meio de brincadeira 

      Ferroni, Giovana Mendes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2012)
      The development of teaching strategies and learning concepts for visual impaired children has been a challenge in researches and educational purposes. The objective of this study was to investigate the handling of toys for ...
    • Formação de classes de estímulos equivalentes auditivos e táteis por crianças com deficiência visual 

      Canosa, Alessandra Corne (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/03/2013)
      The study of the model of stimulus equivalence has contributed to understanding the emergence of new behaviors, as well as widely used as a model for the study of symbolic behavior. The research has privileged the use of ...
    • Contribuições de um programa educacional de introdução à linguagem cartográfica tátil para alunos com cegueira 

      Giehl, Fabiana Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/03/2015)
      Based on the understanding that the appropriate use of tactile maps facilitates the interpretation of space and its use for students with visual impairment, this study emphasizes the importance of educational programs ...