Teses e dissertações: Recent submissions
Now showing items 281-300 of 723
-
Desenvolvimento motor de uma criança com síndrome de Rubinstein Taybi - estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 13/03/2015)The society has been concerned to provide quality of life for people with disabilities. When it comes to people in disability situation, the role of physical education is especially relevant, since it can contribute ... -
O brincar e habilidades sociais de uma criança cega e seus pares videntes na pré-escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/03/2015)The visual impairment reduces the opportunities in learning and could negatively influence the interaction among peers and the social development of children with this visual limitation. Some behavior singularities are ... -
Panorama das classes hospitalares brasileiras : formação e atuação docente, organização e funcionamento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)The hospital class is considered an educational service to the scholar in health treatment, which is of great importance to the students. In this way, the main objective of the present work was to describe the training and ... -
Aprendizagem de posturas em equoterapia por crianças com transtorno do espectro autista (TEA)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/09/2016)The autistic spectrum disorder (ASD) is characterized by inadequacies in social interaction, communication skills, learning and adaptability. The person with ASD should be exposed to conditions that stimulate its maximum ... -
Retratos da dislexia no Brasil : análise bibliográfica do período de 2002 a 2014
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/03/2016)The Dyslexia field of study is marked by tensions and controversies about the possible causes of the difficulties of learning the written language made by children during literacy. The dominant thinking has understood ... -
Sondagem de relações entre variáveis paternas, problemas de comportamento e desempenho acadêmico de pré-escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/12/2016)The role that the father plays in the family context is in the process of transformation, becoming a figure of greater affective involvement with the children. The father as well as the mother are important figures for ... -
Serendipity prospecção semântica de dados qualitativos em Educação Especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/08/2016)In the past decades, there has been a revolution in the way science has been conducted. The current context has demanded more collaborative work such as, studies in research networks of large scale. One of the many ... -
Ensino de comportamentos básicos de basquetebol para crianças portadoras de síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/01/1996)The goals of Physical Education have changed in the past few years based on the different interests of the educational institutions and their political orientation, From the beginning of the 70's on. an increasing preoccupation ... -
Avaliação pedagógica para alunos surdos no contexto de um programa inclusivo bilíngue
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/10/2015)The current educational policy postulates the inclusion of all children at regular schools, respecting their needs and peculiarities. However, such care is not always provided. Due to language access difficulties, the ... -
O intérprete de libras no contexto de conferência : reflexões sobre sua atuação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/05/2016)The Brazilian Sign Language (Libras) interpreters are already recognized in the country, its importance has been valued in academia and the professional is increasingly sought in the labor market due to greater integration ... -
Programa Ler e Escrever e o processo de escolarização do aluno com deficiência intelectual no ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)The Reading and Writing Program was implemented at state public as a public policy with specific goals: accelerating the literacy process; reverse the academic failure of students without reading and writing appropriation ... -
Mulheres com síndrome de Turner : relação entre atividade física e qualidade de vida
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/03/2016) -
Programa de transição para a vida adulta de jovens com deficiência intelectual em ambiente universitário
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/02/2016)The higher education is increasingly a prerequisite for independence aiming for adulthood of young people today. Researchers have pointed out the importance of participation of young people with intellectual disability ... -
Programa de formação continuada para professores de educação física : possibilidades para a construção de saberes sobre a inclusão de alunos com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/03/2016)Current international and national politics about Special Education and Inclusive Education aims to ensure that all, without exception, have equal rights to access, permanency and opportunities for satisfactory learning ... -
Ações de professores de escolas regulares com crianças com transtorno do espectro autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/05/2016)The main characteristics of Autistic Spectrum Disorder (ASD) are deficits in communication, socio-emotional reciprocity, non-verbal communication and development. In addition, they present restricted and repetitive ... -
Educação de surdos em Mato Grosso do Sul : desafios da educação bilíngue e inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/08/2015)Deaf education, the object of this research, stands today as a field of study that leads to the reflection of school spaces, especially regarding to its form of organization and pedagogical practices in action. Under the ... -
Histórias da educação especial produzidas a partir de matérias publicadas em jornal paulista : 1997- 2004
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)In the transition from the twentieth to the twenty-first century, with the advent of international policies for Inclusive Education, Brazilian Special Education outlines new directions for its history. In this period, ... -
Promocão do letramento emergente de crianças com Síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/05/2016)The literature highlights the importance of Emerging Literacy and the development of knowledge about writing and its functions acquired by children in the period of early childhood education for success in literacy. The ... -
Ensino colaborativo na educação infantil para favorecer o desenvolvimento da criança com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/05/2016)School inclusion is not represented only by the registration of intellectual disabled children, but their stay and ensuring an effective education that should happen from kindergarten. Considering this need, the research ... -
Escolarização de aluno com síndrome de Down na escola : um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/03/2016)Currently the Down syndrome challenge the school and educators to outline new methodologies and pedagogical practices. Consequently, the teacher is an important mediator to conception internalization, which will be ...