Submissões recentes

  • Essa dissertação é divertida: predicados de gosto pessoal e seus aspectos sintáticos, semânticos e pragmáticos 

    Marques, Marina Nishimoto; http://lattes.cnpq.br/6111738798525760 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-06-19)
    Predicates of personal taste (PPTs) are, as suggested by their name, predicates that speak of the personal taste of the speakers who utter them. They are diferent from the other predicates because they generate between the ...
  • Práticas de letramento na Terra Indígena de Dourados/MS: um olhar sobre a circulação dos discursos 

    Stefanello, Paulo Gerson Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/5997812988001267 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-03-13)
    The appropriation of written language as a communication technology, especially when referring to intercultural dialogue involving indigenous people, is a phenomenon that has consolidated throughout the social and historical ...
  • Uma análise de aproximadores no Português Brasileiro na perspectiva da semântica formal 

    França, Mariana Nastri Perestrello de; http://lattes.cnpq.br/1702955099449583 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-05-25)
    The phenomenon of vagueness has been studied for centuries and is detected, among other characteristics, for creating the Sorites paradox. Vagueness is identified when we face the lack of precise limits of terms (or their ...
  • Mulher, palavra e poder: construções discursivas do feminino em campanhas eleitorais para a presidência 

    Bittencourt, Joseane Silva; http://lattes.cnpq.br/6911523671744381 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-04-06)
    Dans ce travail, nous nous proposons d’analyser la constitution de l’image des femmes politiques qui ont concouru pour les élections présidentielles au Brésil depuis 1989, en particulier dans leur propagande électorale ...
  • A percepção e a atuação de aprendizes em relação à autonomia em um curso de inglês para propósitos acadêmicos no contexto do programa Idiomas sem Fronteiras 

    Della Rosa, Stefanie Fernanda Pistoni; http://lattes.cnpq.br/8572524714158423 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-02-27)
    This study aims at analyzing learners’ attitudes and perceptions regarding autonomy in an English for Academic Purposes (EAP) course, focused on writing skills (academic writing), based on the comprehension of their roles ...
  • Saberes docentes e desafios no ensino de Português língua estrangeira na atuação de professores em formação 

    Izaki Gómez, Marina Ayumi; http://lattes.cnpq.br/9617486141616121 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-03-08)
    The projection of Brazil in the political-economic scenario and the internationalization of Brazilian universities have amplified the demand for qualified professionals to teach Portuguese as a Foreign Language (PFL). ...
  • Proposta de trabalho didático sobre o conteúdo enunciação reportada sob uma abordagem enunciativa 

    Valentim, Duane; http://lattes.cnpq.br/9857164065744798 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-03-06)
    In this research we aim to present a didactic exercise that explores the different kinds of reported enunciation considering the operation of epilinguistic activity during the process of teaching and learning, contributing ...
  • Ensino e aprendizagem de língua espanhola: a motivação de adolescentes de um Centro de Estudos de Línguas 

    Bellini, Mariana Bezerra; http://lattes.cnpq.br/8640353299679616 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-02-22)
    Motivation is considered an important variable in the process of learning a foreign language. The nature of students' motivation is complex and variable, and can be influenced by internal factors, specific to the learner, ...
  • A interculturalidade no ensino de línguas estrangeiras: problematizando o termo competência comunicativa intercultural 

    Paiva, Aline Fraiha; http://lattes.cnpq.br/9268742377116759 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2015-10-29)
    The term interculturality is increasingly in evidence in the studies focusing mainly on the educational, political, economic and social contexts. Therefore, also in the field of foreign language teaching and learning, ...
  • Uma análise semântico-pragmática das construções condicional-concessivas no português do Brasil 

    Cavaguti, Ana Paula; http://lattes.cnpq.br/3283246757715190 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-02-26)
    This research is based on Formal Semantics assumptions and its main goal is to describe the concessive conditional clauses in Brazilian Portuguese. König (1985, 1986) and König and Van Der Van Der Auwera (1988) assert ...
  • Mídium e Gestão da Paratopia Criadora: O trabalho inscricional do Clube Atlético Passarinheiro 

    Pinto, Pedro Alberto Ribeiro; http://lattes.cnpq.br/4781565686926861 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-03-29)
    By subscribing to a certain tradition of Discourse Analysis derived from the works of Dominique Maingueneau (2006) in an interface with the studies of the literary and cultural materialities, this work searchs for an ...
  • Leitura e relações dialógicas em fóruns escolares de discussão. 

    Lacerda, Noara Pedrosa; http://lattes.cnpq.br/3573972672710421 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-04-09)
    Cette recherche a eu aide financière du Capes, avec la bourse d'étude doutoral dans le pays lui-même, pendant la période de septembre 2014 à février 2018. Lecture et relations dialógicas dans des forums scolaires de ...
  • Mídium e gestão dos espaços canônico e associado nas plataformas colaborativas Wattpad e Widbook 

    Chieregatti, Amanda Aparecida; http://lattes.cnpq.br/560573699907859 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-03-09)
    This study aims to understand the functioning of authorship in collaborative platforms, using the theoretical and methodological model proposed by Maingueneau (2012), with the notion of creator paratopia. This theory is ...
  • Ensino de inglês para alunos surdos: materiais didáticos e estratégias de ensino. 

    Spasiani, Monique Vanzo; http://lattes.cnpq.br/1303220684033694 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-03-07)
    Despite the increasing recognition on the topics of diversity and on the issues of deafness, the teaching and learning of Foreign Language (FL) by deaf students in Brazil still present problems, especially regarding the ...
  • Políticas Linguísticas e impacto social: a língua estrangeira no Enem 

    Blanco, Juliana; http://lattes.cnpq.br/5956499257075926 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-03-08)
    The objective of this study was to investigate how and which language policies justify and serve as a basis for Enem (Brazilian National High School Standardized Exam) foreign language (English and Spanish) tests; how this ...
  • Representações de professores de línguas estrangeiras em formação: materiais didáticos utilizados em práticas de ensino 

    Souza, Rafaela Silva de; http://lattes.cnpq.br/7194830205023873 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-02-28)
    Considering the fact that the majority of the research on teaching materials focus on analysis and evaluation of textbooks (TOMLINSON, 2011; VILAÇA, 2012) and by understanding teaching materials as everything that is used ...
  • Avaliação de Bacias de Detenção na gestão de águas pluviais em Araraquara, SP 

    Peroni, Carolina Sulzbach Lima; http://lattes.cnpq.br/5078829117479037 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Engenharia UrbanaCâmpus São Carlos, 2018-04-26)
    The quest for the mitigation of the impacts of urbanization on stormwater runoff and infiltration gave rise, in the 1970s, to the compensatory techniques on urban drainage. These techniques, which were widespread in North ...
  • PrepNet.Br: uma proposta de representação semântica para as preposições do português 

    Garcia, Débora Domiciano; http://lattes.cnpq.br/0661331988415902 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-02-27)
    In the last decades, the study of prepositions has been more modest when compared to the studies of nouns, verbs and adjectives, both in Linguistics and Natural Language Processing (NLP). However, some recent studies have ...
  • EXPRESSÃO NOMINAL MASSIVA E CONTÁVEL EM PORTUGUÊS BRASILEIRO 

    Bergantin, Lucas Bueno; http://lattes.cnpq.br/8356468870240094 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-02-23)
    The objective of this research is to analyse and describe the behavior of nominal expressions in Brazilian Portuguese (BrP) concerning the mass—count distinction. Based on a selection in the literature of psycholinguistic ...
  • DAS FÓRMULAS E/OU PEQUENAS FRASES ÀS AFORIZAÇÕES EM POLÍTICA: QUESTÕES TEÓRICO-ANALÍTICAS SOBRE O “VOLTA, LULA!” 

    Conti, Tamires Cristina Bonani; http://lattes.cnpq.br/3442362906177938 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2017-05-18)
    La emergencia de la frase-acontecimiento “Vuelve, Lula!” se dio de manera institucional por declaraciones de Marta Suplicy en el 28 de abril de 2014 por medio del pronunciamiento del líder del Partido de la República (PR-MG) ...

Ver mais