Listar Teses e dissertações por título
Mostrando ítems 378-397 de 479
-
Por uma ciência da linguagem no/do Brasil: percursos e irrupções teóricas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/06/2019)For a long time, linguistics in Brazil developed, basically, from reflections undertaken from european and north american theoretical models, whose objective was to choose (or import) a certain vision about the language ... -
Por uma linguística (mais) popular: a construção do gênero neutro como dissidência linguística
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/06/2022)With the effervescence of social movements, the understanding that a language is also a place where the identity of a collectivity is anchored has made it also an object of struggle. With the advent and intensification ... -
Por uma porta entreaberta : o desenvolvimento da competência aplicada de profissionais do ensino de línguas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 11/12/2017)In this research, the concept of applied competence (AC) of Almeida Filho, developed in the context of the Almeidian Model, is analyzed. This model covers two specific frameworks of the Language Teaching and Language ... -
Português como Língua de Acolhimento : um estudo com imigrantes e pessoas em situação de refúgio no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/03/2016)Teaching Portuguese as Foreign Language (PFL) in Brazil has undergone significant changes, as the Brazilian society. On the one hand, there is a growing number of foreigners seeking for the dream of a better life in this ... -
O português como língua de heranca na percepção de adolescentes residentes no exterior: memórias, afetividade e questões de identidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/05/2024)Studies on programs that teach Portuguese to children of Brazilians living abroad, a field known as Portuguese as a heritage language, show that adolescents’ connection with their parents’ roots and native language tends ... -
Práticas de letramento na interação em sala de aula : a constituição de uma comunidade de leitores no 5º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/03/2015)The objective of this dissertation which is from Applied Linguistic field was written to discuss about practices of literacy in class interaction trying to analyze how is constituted reader´s community of a fifth grade in ... -
Práticas de letramento na Terra Indígena de Dourados/MS: um olhar sobre a circulação dos discursos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/03/2018)The appropriation of written language as a communication technology, especially when referring to intercultural dialogue involving indigenous people, is a phenomenon that has consolidated throughout the social and historical ... -
Práticas translíngues na comunicação de aprendizes de português como língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 18/02/2019)This research aims at analyzing and describing communicative practices of four Hispanic learners and one Italian learner, in a Portuguese course offered by a public university in the state of São Paulo, under the Translanguaging ... -
PrepNet.Br: uma proposta de representação semântica para as preposições do português
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)In the last decades, the study of prepositions has been more modest when compared to the studies of nouns, verbs and adjectives, both in Linguistics and Natural Language Processing (NLP). However, some recent studies have ... -
Present perfect: uma questão de aspecto : um estudo sobre o contexto na compreensão da noção de aspecto subjacente ao present perfect simples em inglês.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/09/2007)This study approaches the present perfect simple (PP) in English, a verb structure that does not have a semantic equivalent in Brazilian Portuguese language. This fact brings out teaching and learning issues that one ... -
Princípios norteadores para o planejamento de cursos de línguas para propósitos específicos em curso superior tecnológico (manutenção de aeronaves): considerando visões de aprendizes, instituição formadora e empregadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 22/08/2014)The technological higher education has expanded significantly in Brazil and there is a connection between the world of science and technology and the English language (CELANI, 2008). The technological higher education ... -
O processo de apropriação do gênero seminário por estudantes recém-ingressos no contexto universitário
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 16/02/2012)The seminar, a discursive activity predominantly oral and a literacy practice, is a genre of discourse usually used in the academic community as a method of student assessment, which receives peculiar shapes, according to ... -
O Processo de causativização de inergativos e inacusativos no português brasileiro : por uma abordagem nanossintática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/02/2017)The causative relation has been, for centuries, an interesting source of research in the most di erent areas of knowledge. In this dissertation, we investigated the possibility of certain unergative and unaccusative verbs ... -
Processo de conscientização do futuro professor de língua inglesa sobre as especificidades de se aprender inglês para ensinar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 20/12/2007)This dissertation presents the results of an investigation about the consciousness development of pre-service EFL teachers, throughout their first year, that learning the language as prospective teachers is different ... -
Um processo para a geração de recursos lingüísticos aplicáveis em ferramentas de auxílio à escrita científica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 29/03/2007)Within the context of academic research, English is the lingua franca for various scientific disciplines. It is also widely acknowledged that producing an acceptable academic text is anything but a simple and easy task. ... -
Processos linguísticos na produção de textos: mecanismos de qualificação e relações intersubjetivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 26/08/2011)This research intends to approach the language teaching and learning from an enunciative perspective based on the Theory of Predicative and Enunciative Operations from Antoine Culioli. Our theoretical option is due to the ... -
A produção de textos no ensino de língua: da constituição dos enunciados à constituição dos planos enunciativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 29/08/2013)The objective, in this paper, is to investigate the enunciative plans formation in narrative texts productions written in native language (Portuguese) from elementary school students II, 3rd and 4th cycles. In this approach, ... -
Professores em formação: significados construídos no processo de interação em sala de aula de português língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 24/06/2013)According to Almeida Filho (2005), the classroom is not the most important part of the language teaching/learning process, but it is certainly the most significant one. Based on this assumption, the classroom turns up to ... -
Programa Escolas Bilingues de Fronteira : das generalizações do documento às especificidades da fronteira entre Foz do Iguaçu e Puerto Iguazu
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/10/2011)The purpose of this research comes from the interest in studying the Bilingual Border Schools Program PEBF, which aim is to promote the teacher s exchange between Brazil and Argentina, to teach Portuguese to Argentinean ... -
O projeto de letramento como alternativa para uma aprendizagem significativa no primeiro ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 10/03/2016)Esta investigación científica tuvo por objetivo general verificar como un proyecto de letramento que prioriza la cultura indígena como eje articulador pudo contribuir para el desarrollo de la escritura de los niños de ...