• A mídia impressa na promoção de discursos sobre políticas de igualdade racial : o negro e a revista Raça 

      Braga, Amanda Batista; http://lattes.cnpq.br/6466537417099357 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 04/08/2008)
      Notre recherche problématise les discours qui soutiennent la construction de l égalité raciale au Brésil (ou bien, l effort pour), représentés par des énoncés sur les Politiques d Actions Positives transmis par les médias ...
    • Construção de banco de questões para exames de proficiência em inglês para programas de pós-graduação 

      Monzón, Andrea Jessica Borges (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 03/12/2008)
      As English is the most frequent language in science and in the academic community, the proficiency in this language is necessary to whom is in this environment included, mainly regarding reading comprehension. Many proficiency ...
    • Piauí : brasilidade e memória no jogo discursivo contemporâneo 

      Carvalho, Pedro Henrique Varoni de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 18/12/2008)
      Supported on Discourse Analysis theoretical references derived from Michel Pêcheux and on the discourse studies proposed by Michel Foucault and Jean-Jacques Courtine, the research aims at following and evaluating the first ...
    • Dialogismo e tradição nas histórias em quadrinhos contemporâneas 

      Figueira, Diego Aparecido Alves Gomes; http://lattes.cnpq.br/8388127952061321 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 06/02/2009)
      This study aims to examine some aesthetic trends from super-heroes comic books relate to the activity of collect them. The narratives of these magazines have long and continuous stories, without an end in perspective, ...
    • Efeitos de verdade, ethos e relações de poder no discurso jurídico 

      Magri, Marília Valencise; http://lattes.cnpq.br/4300445103537070 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 18/02/2009)
      Tout au long de l Histoire l émergence des formes juridiques révèle que le Droit en tant qu espace de conflit discoursif institutionalisé n est ni supra-social ni naturel. Il est plutôt le résultat de relations de lutte ...
    • A memória de futuro analisada pela linguagem cinematográfica: diálogos entre a teoria do cinema e Mikhail Bakhtin 

      Camargo Júnior, Ivo di (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 18/02/2009)
      The present study aims to analyze the representations of future in four science fiction movies launched at random during the past thirty years. Blade Runner,by Ridley Scott, Artificial Intelligence, by Steven Spilberg, ...
    • A argumentação e o político no texto jurídico : a imprensa numa ação indenizatória 

      Silva, Maria Fernanda Faccipieri; http://lattes.cnpq.br/8263680591390877 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 19/02/2009)
      This study is developed under the theoretical-methodological perspective of Semântica do Acontecimento, and its objective is to understand the function of argumentation and designation in the language, more specifically, ...
    • Subsídios para elaboração e utilização de material didático de língua estrangeira para a terceira idade 

      Scopinho, Raquel Albano; http://lattes.cnpq.br/8317696376557854 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 13/03/2009)
      Through the investigation of the English teaching/learning process in two third age universities and through the presentation of the profile of these age group learners, we aim to provide contributions for further developing ...
    • Significado social e sentido pessoal da atividade docente do professor de inglês da escola pública 

      Ianuskiewtz, Andréia Dias; http://lattes.cnpq.br/8530008627127423 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 22/04/2009)
      This research aims to investigate the social meaning of the public school English teacher s work and the personal sense he/she attributes to his/her teaching activity. To achieve this objective we used as theoretical basis ...
    • Terminologia da indústria de artefatos de borracha: proposta de um vocabulário 

      Bazzon, Solange Cristina Maida; http://lattes.cnpq.br/3722453885049927 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 24/04/2009)
      The rubber industry is a sector that contributes significantly with the national economy due to the fact that it is part of a wide range of products. Therefore, we verified the need of a terminological systematization in ...
    • Aspectos semânticos da definição terminológica (DT): descrição linguística e proposta de sistematização 

      Kamikawachi, Dayse Simon Landim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/04/2009)
      The making of the definitions is the most complex step in terminological research which aims to compile specialized dictionaries, for the good ones are evaluated mainly as to the quality of their definitions. As there are ...
    • Letramento digital e professores de LE : formação para o uso das novas tecnologias em sala de aula 

      Pereira, Gabriela Imbernom; http://lattes.cnpq.br/6895579467857387 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 08/05/2009)
      It seems redundant, but not inopportune that we argue about the impact of technology upon men of this time when it comes to his way of living and interact with the world. The person of this new society has distinctive ...
    • Relações entre o tipo psicológico e a aprendizagem de uma língua estrangeira 

      Belonsi, Lileni Marileili Drugovich; http://lattes.cnpq.br/4917585425367055 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 05/06/2009)
      There are several factors which interfere in foreign language learning. Among them, there are the learning styles, which comprise the cognitive and affective domains. The intrinsic side of the affective domain, which is ...
    • O discurso político e o tema corrupção: construções discursivo-ideológicas na relação entre a vida pública e a vida privada 

      Silva, Michele Viana da; http://lattes.cnpq.br/0001111917983214 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 05/06/2009)
      This dissertation has as its investigation object the political speech of the Senator Renan Calheiros (who, at the moment, occupied the Presidency function), more precisely, his speech at the Federal Senate after a corruption ...
    • Análise do processo de apropriação dos gêneros discursivos em práticas letradas socialmente valorizadas : redações de alunos do cursinho pré-vestibular da UFSCar 

      Modro, Marcos Vinícius; http://lattes.cnpq.br/7433211898884174 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 03/07/2009)
      This work investigates the process of appropriation of secondary discourse genres (Bakhtin, 1992) in institutional contexts as a part of processes of social participation. Our main objective was to describe and to understand ...
    • Ensino e aprendizagem de gramática em aulas de inglês no ensino médio : foco na forma e desenvolvimento da acuidade linguística 

      Marcheti, Luciana Impocetto; http://lattes.cnpq.br/5399333403214832 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 31/08/2009)
      This research was motivated by debates against and in support of grammar instruction in English as Foreign Language (EFL)/ English as a Second Language (ESL) teaching. Some studies, opposed to explicit grammatical instruction, ...
    • Aspectos interculturais no ensino de espanhol em contato com o português em canções em livros didáticos 

      Schinelo, Lucimeiri Maria; http://lattes.cnpq.br/7207530660219707 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 17/09/2009)
      Historically, foreign language teaching in Brazil has been connected to linguistic politics that may determine pedagogical practices and teaching production. In spite of the existence of PCNS (National curriculum parameters) ...
    • O político tornado em derrisão no gênero discursivo charge 

      Aguiar, Gisele Freitas de; http://lattes.cnpq.br/9095440519377957 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 19/09/2009)
      In this master‟s research, we analyze discursively as Brazilian political be made in derision in the print media. Based on theoretical and methodological assumptions of discourse analysis of French orientation, we ...
    • Mecanismos enunciativos no ensino de língua : entre o erro e a criatividade 

      Bertolo, Larissa de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/6358351541849570 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 30/09/2009)
      This work falls within the scope of the enunciative-linguistic research. We want to build a relationship between linguistic analysis and practice of teaching and learning of mother language, speeded us on the theoretical ...
    • Ensino de gramática como habilidade : efeitos perceptíveis na acuidade da produção linguística de jovens aprendizes de língua inglesa 

      Terenzi, Daniela; http://lattes.cnpq.br/1793732479966869 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 23/11/2009)
      This dissertation presents the results of an investigation that aimed at verifying the effects of teaching-learning grammar as skill on accuracy of young learners attending a course based on four different themes. Besides ...