• Identidade e discursivização em The Hobbit de J.R.R. Tolkien 

      Quesada, Vinícius Carvalho; http://lattes.cnpq.br/3717679581046703 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      Abstract: This study aims to understand how it happens the composition of the hero in The Hobbit novel J.R.R. Tolkien, by the bias of the French Semiotics theory, initiated by Greimas and the Group of semio-Linguistic ...
    • Imagens da pedofilia: uma leitura discursiva sobre os textos midiáticos 

      Pereira, Andreia Beatriz; http://lattes.cnpq.br/0648271921658968 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 30/06/2011)
      The aim of this master's research is to understand the contemporary discourses on the subject of child sexual abuse. Building on the conceptual assumptions of Discourse Analysis, especially those developed by the French ...
    • O imaginário do revisor de textos nos ritos genéticos editoriais 

      Sousa, Luciana Rugoni; http://lattes.cnpq.br/4715941868086733 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 20/02/2015)
      For many people, text proofreading is something purely exclusively technical, in virtue of their disregard for the complexity of the proofreading processes, such as suggestions made on another person’s text: which has a ...
    • Indexicais descritivos: uma investigação semântico-pragmática 

      Dal Ava, Felipe Manca; http://lattes.cnpq.br/7742680273594369 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 13/04/2018)
      In this dissertation, we will present a general introduction with some of the main ideas involving indexicals, and briefly touching the problem of their descriptive readings (descriptive indexicals). We will focus, in ...
    • A influência do material didático na motivação de aprendizes da língua inglesa em contexto de ensino público 

      Campos-Gonella, Cristiane Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 12/09/2007)
      The aim of this work is to verify the motivation of students to study English in the beginning of their first year right after primary school (5Th grade in Brazil), as well as to analyze the influence of teaching ...
    • As influências das línguas bantu no português falado em Moçambique : um estudo descritivo do Cindau 

      Chalucuane, Beatriz Damaciano Paulo; http://lattes.cnpq.br/2367014141828504 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 22/06/2017)
      No summary
    • Interação no ensino de língua espanhola : análise das orientações do Manual do professor e das atividades do livro Cercanía Joven 

      Guermandi, Melissa; http://lattes.cnpq.br/5670727903627971 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 14/02/2017)
      Con la globalización y el frecuente compromiso de los investigadores en la superación de las fronteras entre las disciplinas, la Lingüística Aplicada pasó a dedicarse, en los últimos años, a estudios de naturaleza inter y ...
    • A interculturalidade no ensino de línguas estrangeiras: problematizando o termo competência comunicativa intercultural 

      Paiva, Aline Fraiha; http://lattes.cnpq.br/9268742377116759 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 29/10/2015)
      The term interculturality is increasingly in evidence in the studies focusing mainly on the educational, political, economic and social contexts. Therefore, also in the field of foreign language teaching and learning, ...
    • As interjeições do português brasileiro e seus aspectos indexicais 

      Teixeira, Ariane; http://lattes.cnpq.br/5738171689581379 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 26/03/2019)
      Brazilian Portuguese interjections form a heterogeneous and productive grammatical class, whose items are commonly associated with the idea that they “express feelings and emotions of the speaker”, but in fact these items ...
    • Interpretar o enunciado ou dialogar com a enunciação? uma análise sobre processos de leitura no ENEM 

      Branchini, Camila Sabatin; http://lattes.cnpq.br/8640312408255752 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 31/03/2014)
      This paper discusses the reading concepts that are present on the Enem items, specifically on the tests of Languages, Codes and Their Technologies (LCT), in editions from 2009 to 2013. For this, we adopted as the main ...
    • Investigação de estratégias de seleção de conteúdo baseadas na UNL (Universal Networking Language) 

      Chaud, Matheus Rigobelo; http://lattes.cnpq.br/4655951844884252 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 03/03/2015)
      The field of Natural Language Processing (NLP) has witnessed increased attention to Multilingual Multidocument Summarization (MMS), whose goal is to process a cluster of source documents in more than one language and ...
    • Investigação de estratégias de sumarização humana multidocumento 

      Camargo, Renata Tironi de; http://lattes.cnpq.br/4011327590298193 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 30/08/2013)
      The multi-document human summarization (MHS), which is the production of a manual summary from a collection of texts from different sources on the same subject, is a little explored linguistic task. Considering the fact ...
    • Investigação de métodos de sumarização automática multidocumento baseados em hierarquias conceituais 

      Zacarias, Andressa Caroline Inácio; http://lattes.cnpq.br/4398305062037262 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 29/03/2016)
      The Automatic Multi-Document Summarization (MDS) aims at creating a single summary, coherent and cohesive, from a collection of different sources texts, on the same topic. The creation of these summaries, in general ...
    • Uma investigação funcional da locução só que não no português brasileiro escrito 

      Camargo, Daniel William Ferreira de; http://lattes.cnpq.br/8560900153891186 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 22/06/2017)
      This work is about the existence of a use of só que não, variant of só que, which, in essence, expresses speaker’s irony with respect to a preceding proposition. Our object of study originated from the internet, as numerous ...
    • Uma investigação sobre os instrumentos avaliativos de um curso de LE utilizando planejamento temático baseado em tarefas para professores pré-serviço de contexto adverso 

      Batocchio, Luciana Renata; http://lattes.cnpq.br/4481206583608506 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 07/06/2013)
      In this research we realize an investigation into the assessment process in a course of English Language using a thematic task-based planning for teachers pre-service of adverse context of a private college in the state ...
    • A legislação da Educação a Distância no Brasil: Uma análise discursiva materialista dos conceitos de aluno e professor 

      Perez, Alessandra Fracaroli; http://lattes.cnpq.br/2208750852826832 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 08/02/2019)
      In this work, we aim to investigate the meanings movement of the words teacher and student in Distance Learning (hereinafter DL) through the statements contained in the discursive materiality of the legislations of this ...
    • Lei Maria da Penha, análise do discurso e semiótica francesa: um ensaio sobre a adesão ao discurso da lei 

      Locher, Gabriela Barboza; http://lattes.cnpq.br/4484481816254171 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 05/03/2018)
      Under the assertion that the sphere Law shows itself like a space of discursive strategies, which there is a conflict of "truths" supported by arguments that are able to legitimize a certain power, the project in question ...
    • Leia esta dissertação: descrição e análise de imperativos na interface sintaxe, semântica e pragmática 

      Masetto Nicolai, Yan; http://lattes.cnpq.br/4637220501824509 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)
      The present work aims to treat through the syntactic-semantic-pragmatic interface of the imperative phenomenon in Brazilian Portuguese. For this to be possible, we will present and discuss some theories that have already ...
    • O leitor contemporâneo e a obra de Machado de Assis: uma análise discursiva da crítica amadora em blogs 

      Andretta, Pedro Ivo Silveira; http://lattes.cnpq.br/3233724936156088 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 27/05/2013)
      In this study, we attempt to analyze the readings of a contemporary, peculiar community of Brazilian readers consisting of those who are at the same time new readers and new critics of Machado de Assis. To this end, our ...
    • A leitura da literatura escolarizada nos exames do baccalauréat e do ENEM 

      Duran, Guilherme Rocha; http://lattes.cnpq.br/4069772165614699 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 13/12/2016)
      Cette recherche a été partiellement financée par Capes, via une bourse de stage doctoral à l’étranger (doutorado Sanduíche/PDSE – Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior), qui a eu lieu en France dans l’année scolaire ...