• Marcas coesivas : o ensino e o trabalho de construção textual 

      Marchetti, Eliane Cristina Lopes; http://lattes.cnpq.br/3116191890098084 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2013-02-26)
      This work is an investigation of the features used in cohesive narratives produced by children in the third year of elementary school. To examine this issue, we chose to analyze the use of terms he (s) and she (s), since ...
    • Os materiais didáticos de inglês como língua estrangeira (LE) na prática de professores da escola pública : um convite à formação reflexiva ou à perpetuação do ensino prescritivo? 

      Lucas, Patrícia de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/0974373709067343 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2016-02-12)
      This study investigates the pedagogical practices of four EFL public school teachers, when these professionals make use of teaching materials in their classrooms. In their own voices and guided by their own experiences, ...
    • Mattoso Câmara : uma experiência de divulgação científica da linguística do/no Brasil 

      Boschilia, Camila Cristina; http://lattes.cnpq.br/7714299323723047 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2017-06-23)
      This Masters dissertation proposes a study of the linguist Joaquim Mattoso Câmara Júnior, concentrating on the researcher's figure as science communicator. For this study we start from the reflection of language as divulgation ...
    • Mecanismos enunciativos no ensino de língua : entre o erro e a criatividade 

      Bertolo, Larissa de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/6358351541849570 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2009-09-30)
      This work falls within the scope of the enunciative-linguistic research. We want to build a relationship between linguistic analysis and practice of teaching and learning of mother language, speeded us on the theoretical ...
    • Mecanismos linguísticos e relações intersubjetivas na produção de textos : atividades enunciativas na prática de ensino 

      Barros, Solange Christiane Gonzalez; http://lattes.cnpq.br/3171777102805120 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2017-05-11)
      In this study called Linguistic mechanisms and intersubjective relations in textual production: enunciative activities in the teaching practice, the aim is to recall questions from the Master’s degree, such as the difficulty ...
    • Mediação editorial na comunicação científica : um estudo de dois periódicos de humanidades 

      Clares, Letícia Moreira; http://lattes.cnpq.br/5937201924820709 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2017-03-15)
      En este trabajo, proponemos un estudio de la mediación editorial en la comunicación científica, buscando investigar cómo funcionan los procesos de tratamiento editorial de textos en dos publicaciones científicas del área ...
    • Melkor, o inimigo do mundo : a constituição do vilão em o Silmarillion de J. R. R. Tolkien 

      Rufo, Alline Duarte; http://lattes.cnpq.br/2109264727903592 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2016-02-26)
    • A memória de futuro analisada pela linguagem cinematográfica: diálogos entre a teoria do cinema e Mikhail Bakhtin 

      Camargo Júnior, Ivo de (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2009-02-18)
      The present study aims to analyze the representations of future in four science fiction movies launched at random during the past thirty years. Blade Runner,by Ridley Scott, Artificial Intelligence, by Steven Spilberg, ...
    • Memória discursiva da ditadura no século XXI: visibilidades e opacidades democráticas 

      Sá, Israel de; http://lattes.cnpq.br/8992079880490308 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2015-03-20)
      In this study, we start from the observation that, in distinct positions, different memories about the dictatorial times are brought back to present times. On the one hand, the slow unfoldment of official documents from ...
    • As memórias do passado e do futuro na constituição do sujeito: uma análise de enunciados de imigrantes italianos no Brasil 

      Montessi, Mauri Siqueira; http://lattes.cnpq.br/8479829181385018 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2008-03-04)
      In this research, it was intended to show that Memories of Past and the Memories of Future, as created by Bakhtin, shared collectively by individuals in a social organization that produces self-images of those individuals ...
    • Memórias do samba carioca na voz dos compositores populares : uma análise discursiva de depoimentos do projeto "Puxando Conversa" 

      Branco, Nanci Moreira; http://lattes.cnpq.br/8778865168706085 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2016-03-17)
      The present work focuses on a research with samba composers memories who participated in the "Puxando Conversa" Project that, 1990 a 2004, was recorded in video and exhibited in public places, aspects of life and work ...
    • Metapesquisa em ensino e aprendizagem de línguas: um estudo modelar com foco em interação 

      Freitas, Mirelle da Silva; http://lattes.cnpq.br/5336541959141675 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-05-28)
      The growing number of academic studies in all fields of study and, therefore, in Language Teaching (LT), raises an issue about how to synthesize systematically and in an organized way this myriad of knowledge in a way that ...
    • Mikhail Bakhtin na linguagem cinematográfica 

      Camargo Junior, Ivo di; http://lattes.cnpq.br/8581328922233655 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-12-11)
      This thesis aims to bring together some of the various concepts of Mikhail Bakhtin's broad range of studies and to correlate them with film language. On the studies carried out in a broad and unorganized manner completely ...
    • O Ministério da Educação (MEC) na Educação de Jovens e Adultos (EJA) : linguagem e discurso 

      Teixeira, Odinei Inacio; http://lattes.cnpq.br/0720999467723577 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2017-12-18)
      In this research, we aim to interpret the construction of meanings through the curricular guidelines published in the Curriculum Proposals, in the Notebooks about the EJA and in the Advertising Campaign of 2016, through ...
    • A mídia impressa na promoção de discursos sobre políticas de igualdade racial : o negro e a revista Raça 

      Braga, Amanda Batista; http://lattes.cnpq.br/6466537417099357 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2008-08-04)
      Notre recherche problématise les discours qui soutiennent la construction de l égalité raciale au Brésil (ou bien, l effort pour), représentés par des énoncés sur les Politiques d Actions Positives transmis par les médias ...
    • Mídium e Gestão da Paratopia Criadora: O trabalho inscricional do Clube Atlético Passarinheiro 

      Pinto, Pedro Alberto Ribeiro; http://lattes.cnpq.br/4781565686926861 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-03-29)
      By subscribing to a certain tradition of Discourse Analysis derived from the works of Dominique Maingueneau (2006) in an interface with the studies of the literary and cultural materialities, this work searchs for an ...
    • Mídium e gestão dos espaços canônico e associado nas plataformas colaborativas Wattpad e Widbook 

      Chieregatti, Amanda Aparecida; http://lattes.cnpq.br/560573699907859 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-03-09)
      This study aims to understand the functioning of authorship in collaborative platforms, using the theoretical and methodological model proposed by Maingueneau (2012), with the notion of creator paratopia. This theory is ...
    • A motivação de estudantes adolescentes de espanhol de um Centro de Estudos de Línguas 

      Andrade, Flavia Hatsumi Izumida; http://lattes.cnpq.br/0190334429885262 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2016-02-22)
      This master's research aims to 1) analyze and 2) configure the motivation by teenage students of spanish in a Language Study Center (CEL) in a learning process. We understand motivation as a complex and dynamic system, ...
    • O MSN de papel: um gênero também argumentativo 

      Moreno, Carolline Gabriela Leite; http://lattes.cnpq.br/2643801218794087 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2014-03-24)
      MSN Paper proposal is constituted of written interaction, in the form of conversation, via notebook paper. It can involve two or more students, having that the interaction is developed through the exchange of rotations ...
    • Mulher, palavra e poder: construções discursivas do feminino em campanhas eleitorais para a presidência 

      Bittencourt, Joseane Silva; http://lattes.cnpq.br/6911523671744381 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-04-06)
      Dans ce travail, nous nous proposons d’analyser la constitution de l’image des femmes politiques qui ont concouru pour les élections présidentielles au Brésil depuis 1989, en particulier dans leur propagande électorale ...