Now showing items 181-200 of 463

    • Ensino e aprendizagem de língua espanhola: a motivação de adolescentes de um Centro de Estudos de Línguas 

      Bellini, Mariana Bezerra (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/02/2018)
      Motivation is considered an important variable in the process of learning a foreign language. The nature of students' motivation is complex and variable, and can be influenced by internal factors, specific to the learner, ...
    • A interculturalidade no ensino de línguas estrangeiras: problematizando o termo competência comunicativa intercultural 

      Paiva, Aline Fraiha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/10/2015)
      The term interculturality is increasingly in evidence in the studies focusing mainly on the educational, political, economic and social contexts. Therefore, also in the field of foreign language teaching and learning, ...
    • Uma análise semântico-pragmática das construções condicional-concessivas no português do Brasil 

      Cavaguti, Ana Paula (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)
      This research is based on Formal Semantics assumptions and its main goal is to describe the concessive conditional clauses in Brazilian Portuguese. König (1985, 1986) and König and Van Der Van Der Auwera (1988) assert ...
    • Mídium e gestão da paratopia criadora: o trabalho inscricional do Clube Atlético Passarinheiro 

      Pinto, Pedro Alberto Ribeiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/03/2018)
      By subscribing to a certain tradition of Discourse Analysis derived from the works of Dominique Maingueneau (2006) in an interface with the studies of the literary and cultural materialities, this work searchs for an ...
    • Leitura e relações dialógicas em fóruns escolares de discussão. 

      Lacerda, Noara Pedrosa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 09/04/2018)
      Cette recherche a eu aide financière du Capes, avec la bourse d'étude doutoral dans le pays lui-même, pendant la période de septembre 2014 à février 2018. Lecture et relations dialógicas dans des forums scolaires de ...
    • Mídium e gestão dos espaços canônico e associado nas plataformas colaborativas Wattpad e Widbook 

      Chieregatti, Amanda Aparecida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 09/03/2018)
      This study aims to understand the functioning of authorship in collaborative platforms, using the theoretical and methodological model proposed by Maingueneau (2012), with the notion of creator paratopia. This theory is ...
    • Ensino de inglês para alunos surdos: materiais didáticos e estratégias de ensino. 

      Spasiani, Monique Vanzo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/03/2018)
      Despite the increasing recognition on the topics of diversity and on the issues of deafness, the teaching and learning of Foreign Language (FL) by deaf students in Brazil still present problems, especially regarding the ...
    • Políticas Linguísticas e impacto social: a língua estrangeira no Enem 

      Blanco, Juliana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 08/03/2018)
      The objective of this study was to investigate how and which language policies justify and serve as a basis for Enem (Brazilian National High School Standardized Exam) foreign language (English and Spanish) tests; how this ...
    • Representações de professores de línguas estrangeiras em formação: materiais didáticos utilizados em práticas de ensino 

      Souza, Rafaela Silva de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)
      Considering the fact that the majority of the research on teaching materials focus on analysis and evaluation of textbooks (TOMLINSON, 2011; VILAÇA, 2012) and by understanding teaching materials as everything that is used ...
    • PrepNet.Br: uma proposta de representação semântica para as preposições do português 

      Garcia, Débora Domiciano (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)
      In the last decades, the study of prepositions has been more modest when compared to the studies of nouns, verbs and adjectives, both in Linguistics and Natural Language Processing (NLP). However, some recent studies have ...
    • Aquisição de implicaturas escalares: considerações teóricas e experimentais com base em casos típicos e atípicos 

      Torres, Jonathan Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)
      Almost 60 years ago, when H. P. Grice sketched a distinction between “presupposition” and “implicature” we can say that, even with its origins in analytic philosophy, modern linguistic pragmatics was born. The study of ...
    • Expressão nominal massiva e contável em português brasileiro 

      Bergantin, Lucas Bueno (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)
      The objective of this research is to analyse and describe the behavior of nominal expressions in Brazilian Portuguese (BrP) concerning the mass—count distinction. Based on a selection in the literature of psycholinguistic ...
    • Das fórmulas e/ou pequenas frases às aforizações em política: questões teórico-analíticas sobre o “Volta, Lula!” 

      Conti, Tamires Cristina Bonani (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 18/05/2017)
      La emergencia de la frase-acontecimiento “Vuelve, Lula!” se dio de manera institucional por declaraciones de Marta Suplicy en el 28 de abril de 2014 por medio del pronunciamiento del líder del Partido de la República (PR-MG) ...
    • Indexicais descritivos: uma investigação semântico-pragmática 

      Dal Ava, Felipe Manca (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/04/2018)
      In this dissertation, we will present a general introduction with some of the main ideas involving indexicals, and briefly touching the problem of their descriptive readings (descriptive indexicals). We will focus, in ...
    • Aforização oitocentista: espaço de discursividades na Revista Illustrada 

      Lima, Rilmara Rôsy (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/10/2017)
      S'appuyant sur le travail théorique-méthodologique de Dominique Maingueneau (2008, 2010a; 2010b, 2011, 2012a e 2014), la thèse actuelle vise à jeter un regard discursive sur le langage journalistique du XIXe siècle au ...
    • Comunicação política e(m) imagens de si: percursos a caminho do ethos semiotizado 

      Carreon, Renata de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)
      The changes in social and discursive practices engendered in the last centuries, especially with the advent and popularization of the Internet, have resignified the subject's gaze towards interactivity and connectivity, ...
    • Tikanga rikue: as íntimas ligações na tradução de Vidas Secas para língua indígena 

      Ribeiro, João Paulo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/03/2018)
      The objective of this work is to present a stage of experience in the translation of Vidas secas (RAMOS, [1938] 2015) to the Nheengatu, indigenous language spoken by the Baré, Baniwa and Werekena ethnicities in the Upper ...
    • A voz de Dilma: performances oratórias e discursos sobre a fala pública da Presidenta 

      Casanova, Nicolle de Brito Conceição (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 02/03/2018)
      Theoretically based on French Discourse Analysis, derived from the works of Michel Pêcheux and his group, this research proposes to analyse Dilma Rousseff’s pronouncements and discourses on her public speech as conveyed ...
    • Texto publicitário e Letramento Crítico no Livro Didático de língua portuguesa: ampliando paradigmas de leitura 

      Oliveira, Rogério Macedo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/02/2018)
      The following master thesis intends to investigate reading activities related to advertising texts by conducting comparative analysis between two High School Portuguese textbooks (Brazil, PNLD-2015) whose sessions present ...
    • O Ministério da Educação (MEC) na Educação de Jovens e Adultos (EJA) : linguagem e discurso 

      Teixeira, Odinei Inacio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 18/12/2017)
      In this research, we aim to interpret the construction of meanings through the curricular guidelines published in the Curriculum Proposals, in the Notebooks about the EJA and in the Advertising Campaign of 2016, through ...