Teses e dissertações: Recent submissions
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Redução de vogais postônicas mediais na variedade de São Carlos (SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/03/2024)In this doctoral research, we focus on non-final post-stressed vowels, which occur in antepenultimate stress words. Our main goal is to investigate, in the light of Articulatory Phonology, the evident presence and the ... -
Investigações sobre uma língua profissional: uma leitura discursiva de publicações na rede social LinkedIn
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/11/2023)This master's thesis focuses on understanding the discursive construction of a Top Voice's prescriptive publications on the normative use of the Portuguese language, produced and broadcast in a digital environment, more ... -
Ecos das vozes do Sul na escola pública: formação crítica e decolonial de uma professora de inglês de alunos do MST
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/02/2024)Coloniality, resulting from colonialism, assumes a management and control stance in different areas of society, including schools. Studies reveal that exclusion is a phenomenon caused by society through mechanisms that ... -
Ritos genéticos editoriais em periódicos: gestão das autorias na comunicação científica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/04/2023)Il s’agit d'une étude discursive-midiologique de la constitution éditoriale de l’auctorialité dans la communication scientifique, pour laquelle nous avons constitué un corpus provenant de quatre revues brésiliennes à large ... -
A Língua como mercado: uma análise do discurso sobre as relações entre a linguagem e o mercado no capitalismo contemporâneo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/02/2024)We assume that workers' languistic competence, in these times of symbolic activity hegemony, functions as an indispensable part of the sum of physical and intellectual abilities necessary for capitalist production. Thus, ... -
Letramento em avaliação na formação continuada de professoras de espanhol do ensino público
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/12/2023)La evaluación desempeña un papel fundamental en el ámbito educativo, siendo considerada una etapa intrínseca a la práctica docente y con el potencial de influir tanto en las prácticas pedagógicas como en las decisiones ... -
Os indícios de pré-discursos na construção de narrativas sobre os grupos minoritários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/03/2023)Studies in the human sciences have focused on the rapid and continuous dissemination of news, particularly in the digital environment. We have found that frequently, such discourses are presented through genres of journalistic ... -
Do desejo ao conflito: a trajetória de uma professora na ressignificação de abordagem no ensino de língua inglesa em contexto de Instituto Federal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 15/12/2023)This study primarily investigates the trajectory of a teacher-researcher in the process of changing her approach while designing and teaching English using an instructional material with focus on meaning for students ... -
Os estilos discursivos de médicos em formação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/12/2023)Doctors generally establish a vertical relationship with their patients, in which there are many asymmetries in the dialogue, but this socio-historical construction of asymmetries and distancing can be mitigated when the ... -
Semiótica, saúde e regimes de interação: um estudo sobre relatos de profissionais da saúde e pacientes do SUS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/11/2023)It is necessary to take a non-naive look about the role of communication in society so that the relationship between health professionals and patients can be analyzed and even contribute, albeit indirectly, to its humanization. ... -
#juntospelolivro: discursos e práticas de promoção do livro e da leitura em tempos de crise política e de pandemia da COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 24/10/2023)En esta disertación, a través de un meticuloso análisis de los enunciados obtenidos de la campaña #juntospelolivro, ampliamente difundida en Instagram, llevamos a cabo un estudio de su conexión con ciertos discursos ... -
Língua inglesa no ensino multisseriado: tarefas e aprendizagem colaborativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/11/2023)This study aims to investigate the relationship between the multi-grade environment and the teaching of English language through tasks, taking as a theoretical framework the multi-grade teaching (LITTLE, 2001; 2004; 2005), ... -
A condicionalidade em línguas indígenas brasileiras: uma análise tipológica-funcional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/03/2023)In Brazil, 274 indigenous languages are currently spoken by individuals belonging to 305 different ethnic groups, which reflect a great linguistic and typological diversity, each constituting a complex system, with specific ... -
Plenitude e funcionalidade da língua Guineense: um estudo sociolinguístico sob a perspectiva dos usuários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 08/08/2023)Based on the assertion that languages generically called “creole” have different characteristics from other natural languages, the objective of this work is to point out whether the Guinean language (also known as “Guinean ... -
Diretividade em Português brasileiro: formas, funções e usos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/07/2023)The present thesis focuses on analyzing, through the formal apparatus of Syntax, Semantics, and Pragmatics, the imperatives in Brazilian Portuguese and their characteristics, providing a description of the object regarding ... -
Atividades de pronúncia no ensino de inglês como língua estrangeira: reflexões com professores em contexto de aulas individuais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/07/2023)In Applied Linguistics there is increasing attention to foreign language pronunciation, and many pedagogic ideas explore beyond the classic practice of ‘listen and repeat’, which is still very common in many language ... -
Muzambo – palavra brasa dormida: um acidente geo-étnico-econômico soprado na infovia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/07/2023)ABSTRACT The production of the documentary The story with no suit and no tie (2021), about the origins of Muzambinho (a Minas Gerais’ town, in Brazil) made by female teachers of the Public School System, is the discursive ... -
Onde "Falha a fala. Fala a bala": discursos da violência no romance Cidade de Deus
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 18/07/2023)Supported by the theoretical framework of Discourse Analysis, starting from the Foucaultian discursive studies, this dissertation aims to investigate the effects of meaning provoked by the discourses of violence in Cidade ... -
Ler e falar a língua indígena Balatiponé dentro de seu contexto cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/09/2022)The core of this Master’s Thesis is to present a Didactic Sequence of reading and practice of the Balatiponé indigenous language for students from the 6th (sixth) year of Elementary School at the indigenous school of the ... -
A formação do formador de professores: um estudo a partir do estágio curricular supervisionado no curso de licenciatura em Letras de um IFSP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/06/2023)Esta tesis presenta los resultados de la investigación de Doctorado acerca del Desarrollo Profesional Docente (DPD) de formadores de docentes durante la Práctica Curricular Supervisada (ECS) en las licenciaturas dobles de ...