Browsing Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB by Title
Now showing items 362-381 of 699
-
Homo/transexualidades e família: uma análise a partir do 1º "Grupo de pais de homossexuais" do município de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 06/11/2015)The research is linked with the Education StrictuSensu Post-Graduation Program of UFSCar – Sorocaba and started with the participation in a group of homosexual/transgenderparents that used to arrange meetings of mutual ... -
Horta agroecológica: construção do conhecimento cientifíco no espaço escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2023)The present work seeks to evaluate the process of developing scientific knowledge, making its application familiar and affective through a school garden based on agroecology. This operated as a facilitating pedagogical ... -
Identidade docente na creche: o encontro entre sujeitos em diferentes tempos formativos no Programa de Residência Pedagógica (PRP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2021)This research working is part of the Graduate Program in Education, at the Federal University of São Carlos in Brazil, in the line of research on Teacher Education, and seeks to analyze the process of constitution of the ... -
Identidade e (im)permanências paisageiras: Marcas-matrizes no bairro rural do Pombal (Pilar do Sul-SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 29/11/2021)ContemporaryWestern society faces the consequences of a generalized loss of what is being called the profound sense of the landscape: an intimate relationship between society and the environment, that characterized ... -
Identificação de bicadas de aves em modelos artificiais: aumentando a resolução taxonômica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 20/12/2020)Birds are an important taxonomic group, as they perform various ecosystem services of great relevance to society. They are responsible for assisting in the control of pests and insects, in cleaning the environments and in ... -
Ilhas de calor urbanas em Sorocaba/SP: uma abordagem com base no sistema das zonas climáticas locais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 20/09/2023)The urbanization of cities increases as climate disruptions occur at the local scale. Therefore, it is considered important to study the dynamics of cities and the relationship between the urban climate, since it is on ... -
Imagens de si: das (foto)narrativas de vida à constituição profissional de professores alfabetizadoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2015)In the current research we analyze the personal and professional Constitution of literacy teachers, facing the relational hues during the course of life. In this sense, the research constitute of theoretical-methodological ... -
O impacto da invasão da braquiária (Urochloa sp.) na diversidade de formigas, no cerrado da estação ecológica de Santa Bárbara e Itirapina, sp.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 22/06/2021)The invasion of African grasses is a problem in the cerrado. These exotic grasses competitively outperform native grasses and alter structural features of the habitat. One of these species, the brachiaria (Signal grass), ... -
Impacto da pandemia da COVID-19 na saúde mental e na educação da população LGBTQIA+ brasileira: um estudo da produção acadêmica-científica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 02/02/2024)The objective of this research was to identify, map, and analyze scientific publications on the impacts of the COVID-19 pandemic on the Brazilian LGBT population from 2020 to 2022. We aimed to analyze the knowledge production ... -
Impactos político-pedagógicos do uso do nome social nas histórias de vida de travestis negras brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 19/08/2022)This Master dissertation aims to understand how the implementation of ordinance 8.727/2016, which provides for the respect of the Brazilian social name at school, impacts or has impacted on the life stories of black ... -
Implantação e implementação da lei 12711/2012 no Instituto Federal de São Paulo - Campus Salto/SP: vieses da gestão democrática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/01/2023)This work focuses on the issue of affirmative actions, more precisely those aimed at access to Higher Education. The object of study is the analysis of the implantation and implementation of Law 12.771/2012 at the IFSP ... -
A implementação da Lei de Cotas na Universidade Federal do Acre entre 2013 e 2014: percursos, apoio e inserção social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 06/02/2023)The objective of this research was to analyze the implementation of the quota law at the Federal University of Acre from 2013 to 2014, focusing on the historical itineraries covered in its implementation, the repercussions ... -
Implementação do currículo da educação física escolar: formação contínua em serviço?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 19/01/2021)Esta investigación cualitativa tiene como objetivo analizar si la articulación entre la implementación curricular y los momentos de formación continua en servicio, ofrecida por la Dirección Municipal de Educación de ... -
Implicações do contexto universitário na saúde mental dos estudantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/05/2019)The objective of this research was to investigate the university context and its implications on the mental health of students. The methodology was divided into two stages: the first consisted of a quantitative and qualitative ... -
A importância da transparência e intervenção humana nas tecnologias de Inteligência Artificial: uma análise crítica das iniciativas de regulamentação ética em andamento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 01/03/2024)The advancement of Artificial Intelligence in various areas of society has raised concerns in various areas and ethical regulation, therefore, has become an urgent and relevant topic. This study aims to examine ethical ... -
A importância das práticas pedagógicas no ensino de proteínas: uma reflexão das teorias de aprendizagem e possibilidades metodológicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/02/2024)This work consists of a reflection based on the review of pedagogical proposals in teaching proteins in the high school biology discipline and how the learning theories described by the authors, Ausubel, Chevallard and ... -
A imprensa feminista e suas contribuições para pensar a educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 03/12/2021)This study aims to analyze the use of feminist graphic humor present in Ciça’s comic strips published and released in feminist newspapers "Brasil Mulher", "Nós Mulheres" and "Mulherio" between 1975 and 1987, during a ... -
Imunoterapia baseada em Bacillus Calmette-Guérin (BCG) recombinante para o tratamento de câncer de bexiga em modelo murino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 01/02/2024)Bladder cancer is the 10th most common and 13th most deadly cancer in the world. Approximately 75% of diagnosed bladder tumors are non-muscle invasive, and transurethral resection followed by instillation of Bacillus ... -
(In)visibilização de mulheres brasileiras em livros didáticos de história do Ensino Fundamental (PNLD 2020)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/08/2023)A pesar de las crecientes contribuciones académicas sobre la historia de las mujeres, una parte muy pequeña de esos estudios llega a los libros didácticos de historia, que son objeto de análisis de esta investigación. El ... -
A inclusão de alunos surdos em escolas regulares: Desafios para o ensino de Biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 13/03/2023)Inclusive education aimed at deaf students has undergone many changes in recent years, especially in relation to legislation that guarantees access and permanence of deaf students in Brazilian schools, but there are still ...