Programas de Pós-Graduação
Sub-communities within this community
Recent Submissions
-
Análise das reflexões sobre a formação continuada para professores dos anos iniciais à luz da Lei 10.639/03 no período de 2015 a 2020
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/08/2024)The research aims to analyze the reflections that emerged about the continuing education actions of a group of Early Years teachers regarding the Afro-Brazilian History and Culture Theme and its mandatory nature in the ... -
O letramento visual em materiais didáticos bilíngues para surdos (Libras língua portuguesa) escolhas e práticas pedagógicas do professor surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/02/2024)Nowadays, in Brazil, there are some issues related to the Deaf teachers’ pedagogic choices and practices that effectively reach the Deaf student in their linguistic specificities. When considering this theme, we rely on ... -
Sexualidade e educação sexual de pessoas com deficiência intelectual: um programa de ensino para professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/03/2024)It can be said that sexuality is still a controversial topic, which causes difficulties for those who face this issue on a daily basis, such as teachers, for example. When it comes to teachers of young people with intellectual ... -
Qualidade de vida, saúde e o autocuidado em homens com câncer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/04/2024)Cancer represents the third leading cause of death among men, behind only deaths arising from diseases of the circulatory system and violent external causes. The advancement of medical technologies has provided greater ... -
Inclusão escolar e práticas docentes na pandemia antes e após o retorno do ensino presencial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/12/2022)The closure of schools was one of the concerns of the COVID-19 pandemic scenario. The educational inequality already present in Brazilian schools has become increasingly evident, placing teachers and families in a challenging ... -
Professoras de creche e suas identidades: trajetórias narradas com a linguagem matemática em um grupo de estudos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/08/2024)This master's thesis, linked to the Professional Postgraduate Program in Education (PPGPE) at the Federal University of São Carlos (UFSCar), describes results and directions of an investigation that aimed to analyze the ... -
Manual de história da 5ª classe do ensino primário em Angola: uma análise à luz dos conceitos de negritude e decolonialidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/08/2024)This study analyzes the curricular content of the History Manual for the 5th grade of Primary Education in Angola, based on the concepts of blackness and decoloniality. It was guided by the following research questions: ... -
Anjo de vanguarda: o catolicismo de Paulo Leminski
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 15/01/2024)The thesis explores the Catholic thought in the works of Paulo Leminski, employing Edward Said's concept of Traveling Theory to argue for the transposition of Catholicism from its religious context to Leminski's intellectual ... -
A relação família-escola na educação infantil: a centralidade do diálogo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 22/08/2024)This study is the result of research that was conducted during a master's degree course associated with the Professional Postgraduate Program in Education (PPGPE) at the Federal University of São Carlos (UFSCar). The guiding ... -
Entre as trajetórias escolares e as práticas pedagógicas: as percepções dos professores na perspectiva da relação com o saber
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/08/2024)Pedagogical practices and school background play crucial roles in teacher training, profoundly influencing their educational approaches and teaching methods. Teachers' school careers, including their experiences and memories ... -
Efeitos de um procedimento de ensino com música no comportamento ecoico de crianças pequenas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2024)Echoic behavior is defined as a vocal response with point-to-point correspondence between the response and the preceding discriminative vocal stimulus. The ability to echo can be considered essential for other verbal ... -
FolheaRR: um córpus compartilhado de textos jornalísticos roraimenses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/08/2024)This study is based on concepts from Variationist Sociolinguistics (Labov, 2008 [1972]), notions about the correlation between variation and textual-discursive genres (Biazolli, 2010, 2016, 2018; Vieira, 2019; Biazolli; ... -
Educação superior e formação de professores para o ensino de física e química do ensino médio: (des)conexões da educação brasileira (2014-2019)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/08/2024)This research examines the connection between basic education and higher education in Brazil, focusing on the initial teacher training courses at the higher education level, specifically in Physics and Chemistry. These ... -
Reflexões sobre os processos de ensino-aprendizagem de português como língua estrangeira na República Cooperativista da Guiana: desafios e possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/01/2024)This paper proposes reflections on the processes of teaching and learning Portuguese as a Foreign Language and an analysis of the use of photography through the social network Instagram as a pedagogical tool in the context ... -
O português como língua de heranca na percepção de adolescentes residentes no exterior: memórias, afetividade e questões de identidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/05/2024)Studies on programs that teach Portuguese to children of Brazilians living abroad, a field known as Portuguese as a heritage language, show that adolescents’ connection with their parents’ roots and native language tends ... -
Branquitude e ressignificação: novas propostas de análise
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/07/2024)In the first part of this master's thesis, we begin our discussions within Critical Whiteness Studies, an interdisciplinary field of study that has emerged in recent decades, especially in the Brazilian context. After a ... -
Alternância pronominal e concordância nominal e verbal na língua bissau-guineense
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/07/2024)Es tarbadju tene suma obidjetivu di diskribi aspectus di alternansia pronominal, di konkordansia nominal di sintagma nominal-sudjetu i di paradigma di konkordânsia verbal na lingu bissau-guineense (ku ta tchomadu tambi di ... -
Awê: o sagrado e a etnicidade das Jokanas do Povo Pataxó na Aldeia Barra Velha
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 08/08/2024)Brazil's cultural diversity is immense, reflected in its indigenous peoples who maintain not only distinct ethnic traits but also strong cultural expressions, characterized by 305 ethnic groups that speak 274 indigenous ... -
Elites políticas, constituição e direitos sociais: elite política e a negação do direito social à educação constitucionalmente assegurado no estado de São Paulo de 1989 a 2022.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 23/08/2024)This work investigates why, three decades after the promulgation of the Constitution of the state of São Paulo in 1989, the law organizing the state's education system determined by its article 238 was not published. As ... -
Estudos sobre a construção e uso de materiais manipuláveis no ensino de ciências naturais para estudantes com surdocegueira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/07/2023)The school inclusion of people who are the target audience of Special Education is still one of the great challenges of Brazilian education. The large number of people excluded from the right of access to schooling is real ...