Educação - PPGE: Envíos recientes
Mostrando ítems 341-360 de 1284
-
O Estágio supervisionado como espaço de reflexão na formação inicial de professores: uma análise a partir de um curso de Licenciatura em Ciências Biológicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/03/2019)The main objective of this work was to understand the reflexive formation of a group of graduates in the context of an Discipline of internship, seeking to identify the contents and central themes brought in their reflections. ... -
O Plano de Ações Articuladas - PAR: o processo de indução das políticas educacionais dos sistemas municipais de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2016)The present research aims to analyze the complexity of the development, implementation and correlation between education public policies and educational management. The object of this research is the o Programa de Ações ... -
Personalidade autoritária em sala de aula: ressentimento e sadismo em tempos de cultura digital
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)The Authoritarian Personality (written by Adorno and other researchers at the University of Berkeley, California) is the first volume in the Studies in Prejudice series, sponsored by the American Jewish Committee (AJC) and ... -
Trabalho e educação: o caráter educativo da organização das mulheres do Assentamento Reunidas, Agrovila Campinas em Promissão/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2019)Within the movement for agrarian reform, women take an active and critical stance against the hegemony of capital, and against the specificity of the situation of exploitation and inferiority of women within capitalist ... -
O caso da escola municipal Campos Salles (Heliópolis-SP) e a construção da autonomia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/02/2019)The discussions in Dialetics of enligghtenmentby Adorno and Horkheimer and in the Theory of Semi-formation by Adorno, denounce that the cultural formation prevailing in capitalist society is based on technical rationality ... -
Análise do conhecimento pedagógico do conteúdo de professores de educação física: pré-escola e anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/10/2019)This research comprises Physical Education teaching practice and its field of investigation is the early years of Basic Education, comprehended by a) Children’s Education (Preschool), and b) Elementary School (early years), ... -
O processo de institucionalização da educação a distância na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) no período de 2004 a 2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2019)The institutionalization of distance education (DE), based on the Institutional Theory, can be understood as a process based on the dynamics of interaction between the university and the educational field. His analysis ... -
A formação do pedagogo:a relação entre teoria e prática nas diretrizes curriculares do curso de pedagogia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/09/2019)This thesis, presented to the Graduate Program in Education at the Federal University of São Carlos, has as object of study the Curricular Guidelines for the major in Pedagogy, approved in 2006, the Resolution 1, CNE/CP ... -
Divulgação científica voltada para o público infantil: uma análise a partir de programas televisivos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/08/2019)This research is the result of concerns about the different ways of thinking and approaching the natural sciences for children. It assumes that prior to attending school children already have contact with aspects of ... -
Diversidade sexual e gênero: um olhar para os discursos que envolvem a prática educativa dos professores na EE Ary Leite Pereira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/08/2019)The objective of this master’s dissertation is to analyze how the discourses present in the school environment of EE Ary Leite Pereira on sexual and gender diversity. The aim is to verify if there is a relationship between ... -
Do ser ao tornar-se professor nas escolas nos espaços de privação de liberdade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2019)The study, From being to become teacher in places of deprivation of liberty, intended to understanding how the knowledge required for teaching, Youth and Adult Education in situation of deprivation of liberty, based on the ... -
O processo de implantação do Ensino de 1º grau instituído pela Lei n° 5.692/71 na rede escolar paranaense: uma análise da documentação do Conselho Estadual de Educação (1971-1975)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/03/2019)This is a quali-quantitative study based on documental research aiming at analyzing historically the implementation process of elementary schooling instituted by the Law nº 5.692 of 11th August 1971, with the purpose of ... -
Inserção profissional dos egressos da primeira turma de pedagogia da terra da Universidade Federal de São Carlos/ SP (2008-2011)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/03/2019)The first course in Earth Pedagogy of the Federal University of São Carlos (UFSCar) is a result of the struggle and demand of the social and trade union movements of the countryside, conceived and carried out through a ... -
O Ensino de História da Educação nos cursos de Pedagogia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2019)This document has as its core the study of the discipline of History of Education, in the courses of Pedagogy in Brazil and also of the São Paulo State. Its objectives are: 1. to contribute to the field of teaching of ... -
Um estudo de concepções e experiências de escolas de tempo integral nos municípios de Campinas e Jundiaí
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/07/2019)The present study aims to analyze the concept of integral education in different historical contexts and the unfolding of the concept as public educational policy. Taking this reference, the insertion of the concept into ... -
Conversas ao Pé da Varanda: memórias e narrativas de uma família de sitiantes são-carlenses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/07/2019)This thesis presents the results of an ethnographic research developed in a farm located in the city of São Carlos. Sought through the field interventions understand and interpret the meanings attributed by the researched ... -
A expansão do ensino superior no Brasil: da reforma de 1968 ao anteparo à internacionalização na década de 1980
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)This text proposes to analyze the expansion of public and private universities in Brazil in the context that includes the reform of higher Education of 1968, undergoing redemocratization in the decade of 1980, until the ... -
Kant e a educação para moral: um exercício da liberdade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)Our dissertation intends to investigate as main object the conception of education for morality of Immanuel Kant, from research on education and its stages. In order to analyze in detail our purpose, the research had in ... -
Os estudos sobre educação e relações étnico-raciais no norte do Brasil : um campo em formação?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)This research intends to characterize studies on education and ethnic-racial relations in the North region of the country, which is marked by the diversity of customs and cultures that involves its population composition ... -
Trabalho e Universidade: um estudo sobre a (de)formação no ensino superior brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/12/2006)In the present study, we sought to establish a critical analysis of the centrality of work as a forming principle in Brazilian higher education. With this intention, we introduced a discussion over the concept of work ...