Browsing Teses e dissertações by Subject "Ensino médio"
Now showing items 1-20 of 22
-
Desenvolvimentismo e educação: o ensino médio no período de 1956 a 1961
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/1999)The government proposals for education, between the years 1956-61, appear linked to the idea that the educational system should be intrinsically linked to the set of structural reforms that were necessary to overcome the ... -
Educação científica e relação com o saber: o que nos dizem os jovens estudante?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/02/2023)This study aimed to identify young high school students’ relationships with knowledge based on what they tell us about the science education they receive at school and their thoughts on what it offers them for their actions ... -
Habitus, expectativas e estratégias de formação e trabalho de alunos de escolas urbana e rural do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/02/2011)O objetivo deste trabalho foi o de investigar e analisar o habitus e a construção de expectativas e estratégias de formação e trabalho de alunos de duas escolas públicas do Ensino Médio de um município do Estado de São ... -
Análise das questões do ENEM da área de Ciências Naturais pelo enfoque CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/04/2011)ENEM has been viewed as a strategy to develop competencies and skills in students, making them more participatory and integrated with the environment in which they live. Added to this, scientific literacy has been developing ... -
O ensino médio e a cultura digital : desafios e possibilidades de o uso do aparelho celular dentro da sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/08/2022)In contemporary society, the smartphone has become an indispensable tool both in leisure time and in work-related activities. In possession of the device, it is possible to film, photograph, send and receive messages ... -
A Lei 12.711/12 e as expectativas educacionais de jovens negros do ensino médio público
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/05/2016)This study investigates the influence of Law 12.711/12 on the educational expectations of graduating young black high school of Paulo de Almeida Nogueira School of Cosmopolis - SP. Racial inequalities in Brazilian society, ... -
O Colégio Universitário (COLUNI) da Universidade Federal de Viçosa (1965-1981) : formar para a universidade e garantir a qualidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/04/2016)This thesis is a result of a study with the objective to analyze the founding and consolidation process of the University College of the Federal University of Viçosa (COLUNI), in the period between 1965 and 1981. The ... -
A lógica do neoliberalismo no documento "Melhores práticas em escolas de ensino médio no Brasil": uma cartografia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/07/2022)The present research intends to map characteristic traces of the organizational changes occurred in educational instituitions, especially brazilian ones, in the last decades of 20th century. The present investigation’s ... -
Políticas públicas, educação, juventude e violência na escola: quais as dinâmicas entre os diversos atores envolvidos?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2007)The present relates to Violence in School according three aspects: youth of popular urban groups; violence in school and education particularly referring to a medium cycle and public school. As effect of process of ... -
O texto, o contexto e o pretexto : ensino de literatura, após a reforma do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2008)The secundary educational reform in Brazil grants to secondary school the role of improving knowledge acquired on previous education level in order to offer students conditions of pursuit on superior education, as well it ... -
Educação no ensino médio : uma forma de inclusão excludente?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2015)The present paper researches the exclusive inclusion occurring in the Public High School. The goal of this work is to analyze the exclusive inclusion processes which occur in the State Public High School of Minas Gerais, ... -
“Bagulho do pensamento” : a relação com o saber de jovens estudantes do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)This work has as theoretical base the proposition "relation with the knowledge" of Bernard Charlot and as pillar, reflections on the process of teaching and learning. The objective is to understand the relationships ... -
Escola, juventude e violência: um estudo no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/05/2013)The main theme of this study is the school environment, youth and violence. Its purpose was to investigate violence in, to and from school, by examining the interpersonal relationships which there occur, trying to capture ... -
O Exame Nacional do Ensino Médio: uma política reconstruída por profesores de uma escola pública paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)The public high school education in Brazil is a victim of the constant reformism that has been hindering the strengthening of the own identity of this education period. The more frequent and abundant use of the High ... -
O trabalho como princípio educativo : uma análise do Programa Ensino Médio Inovador (ProEMI) nas escolas públicas de Sorocaba-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/05/2016)This dissertation is as study on the Ensino Médio Inovador Program (ProEMI), created by the Federal government by ordinance n.º 971, from October 9, 2009. The aim is to debate if this educational policy strengths the ... -
Percepções de um grupo de professores do ensino médio sobre a ideia de "bom" e "mau" aluno na cidade de São Carlos - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)This work’s main goal is to analyse aspects that bases the “good and bad” idea that a group of high school teachers have about their students, in order to comprehend in which notions (social, moral, pedagogic, etc.) these ... -
“Admirável mundo do empreendedorismo”: adoção do empreendedorismo como princípio educativo no curso Técnico em Administração do Instituto Federal do Espírito Santo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2015)This study approaches the “entrepreneurial education” under a critical perspective, which assesses its ideological and contradictory character. Particularly, it analyses the insertion of the entrepreneurship discussion ... -
Objetos educacionais digitais no livro didático de Biologia: um estudo de obras aprovadas no PNLD 2015
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)The world we live, both physical and social, over time has undergone profound changes. Most of these changes, due to technological development, modify the way people think, act and relate. Regarding the demands of the ... -
Escola no campo e trabalho: percepções e expectativas profissionais de estudantes do ensino médio do distrito de Santa Eudóxia – São Carlos/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/09/2021)This master's thesis seeks to investigate the perceptions and expectations regarding the job market of high school students at Escola Estadual Professora Alice Madeira João Francisco, present in the rural district of São ... -
O desenvolvimento do pensamento verbal, da atenção voluntária e a linguagem interna como autorreguladora da aprendizagem de jovens e adultos do ensino médio em prisões
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/06/2021)The Cultural-Historical Theory was the basis of this research, which had as its starting point the following question: What kind of intentional mediators would be necessary according to the Cultural-Historical Theory for ...