Teses e dissertações: Recent submissions
Now showing items 181-200 of 1280
-
Biologia, África e identidades sociais: a representação produzida pelos discursos sobre genética e evolução em livros didáticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/09/2021)In this research I investigated how the genetics and evolution discourses was affect by the legal apparatus of 10.639/2003 law and National Curricular Guidelines for Education of Ethnic-Racial Relations and for History ... -
O desenvolvimento do pensamento verbal, da atenção voluntária e a linguagem interna como autorreguladora da aprendizagem de jovens e adultos do ensino médio em prisões
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/06/2021)The Cultural-Historical Theory was the basis of this research, which had as its starting point the following question: What kind of intentional mediators would be necessary according to the Cultural-Historical Theory for ... -
Avaliação na aula de música? Um estudo com professores de música da Rede de Ensino Municipal de São Carlos/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/08/2021)This is an exploratory study which sought to investigate the assessment of student learning process in Music classes at the Municipal Education Network of São Carlos/SP. The specific objectives of this work are: to ... -
Escola no campo e trabalho: percepções e expectativas profissionais de estudantes do ensino médio do distrito de Santa Eudóxia – São Carlos/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/09/2021)This master's thesis seeks to investigate the perceptions and expectations regarding the job market of high school students at Escola Estadual Professora Alice Madeira João Francisco, present in the rural district of São ... -
O desenvolvimento do conceito de pensamento computacional na educação matemática segundo contribuições da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/09/2021)The objective of this research was to develop, from conceptual nexuses and assumptions of Cultural-Historical Theory, the theoretical concept of computational thinking for its development in Mathematics Education. The ... -
O HTPC específico de professores de Educação Física: contribuições para a prática educativa na pré-escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/09/2021)Historically, Physical Education seeks its space as a curricular component, and in Children Education there is no mandatory professional of the area (or specialist), leaving this choice to the discretion of each education ... -
“Dificuldades de aprendizagem”: uma análise a partir da Teoria Histórico-Cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/08/2021)This theoretical research aimed to explain and analyze the conceptual bases of the Cultural-Historical Theory that allow to present a historical-dialectical materialistic explanation for what has been spread in the educational ... -
Fundo de financiamento ao estudante do ensino superior (FIES): neoliberalismo e subsídio federal durante os governos do partido dos trabalhadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/06/2021)The objective of this study is to show that the immense amount of public funds transferred to the private sector, through the Federal Government's FIES - Higher Education Student Financing Fund, without any type of control, ... -
Professores/as negros/as: trajetórias e tentativas de cooptação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2021)This research has as its general objective to analyze, from the perspective of historical material-ism, the possibilities and modes of co-optation of black teachers in the neoliberal capitalist system. The specific objectives ... -
Violência baseada na expressão de gênero e de orientação sexual na Educação Física: professores e professoras como agentes de prevenção
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2021)School violence is a growing and multiple phenomenon that affects people's lives in different ways. Scientific production shows that the expression of gender and sexual orientation is related to the increased risk of being ... -
Participação social em educação e dominação: uma análise sobre o campo e as implicações do trabalho parrésico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/05/2021)The discourse about the democracy participation in education asks educators, for instance. This paper on the assumption that the policies actives take on important in all human life, especially, from the participative ... -
Programa híbrido de mentoria: contribuições para a aprendizagem da docência de professoras iniciantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/06/2021)The investigation aimed to analyze the learning about teaching constructed by two beginning teachers through dialogue with mentor teachers during their follow-up in their participation in the Hybrid Mentoring Program (PHM). ... -
O stress no trabalho do docente da Pós-Graduação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/09/2021)The general objetive was to investigate psychodynamics of stress and possible implications for the health and subjetivity of professors in a Graduate Program at renowned public university. We started the hypothesis and the ... -
A produção da (in)disciplina escolar: normalização, subjetivação e controle
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/08/2021)This study deals with the issue of school discipline and indiscipline from the teachers' narratives collected from effective teachers in public elementary schools in the city of Ribeirão Preto–SP. Therefore, we aim to ... -
A deliberação CEE/SP nº 111/2012 e a perspectiva da autonomia universitária: uma leitura a partir do Departamento de Educação da UNESP/Rio Preto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2021)In this master's thesis, we conducted a study about the role of the State Council of Education in the organization, administration and regulation of public universities in the state of São Paulo. As a research objective, ... -
A disseminação do ideário pedagógico capitalista na educação do campo no estado de Goiás: o Programa Agrinho na escola (2008-2020)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)In Brazil, historically, the education offered to the populations that live and work in the countryside, has been the object of contradictions and it is possible to determine “gaps” that merges with such offer. The ... -
Atividade mediatizadora, juventude e a apropriação política dos espaços por meio da heterogeneidade criadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/06/2021)This doctoral research addresses the youth actions of appropriation of social spaces, such as: the virtual space, the school and the geographic space. The research question that guided and supported the study was: how did ... -
Projeto Principia - Robôs na Escola: aprendizagem, desenvolvimento e cidadania
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)Due to their potential, digital information and communication technologies (ICT), in addition to offering entertainment content, guarantee students access to images, videos, research and information, which facilitate the ... -
Professores experientes de uma escola freinetiana: identidade, saberes e processos de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 29/06/2021)Considering the relationship, as a teacher and researcher, with aspects related to teacher education and Freinet Pedagogy, this research aims to understand the knowledge, the teaching learning processes and the constitution ... -
Brincando e interagindo na educação infantil: experiências de bebês no cotidiano de práticas educativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)The research is based on the understanding that babies are capable of learning and that they are powerful from birth, thus, it investigates their interactions in the context of daycare based on the following questions: How ...