Teses e dissertações: Envíos recientes
Mostrando ítems 561-580 de 1281
-
A geometria no ciclo de alfabetização : outros olhares a partir do PNAIC 2014
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/07/2016)The present research aims to identify the perceptions of four literacy teachers, based on their own perspective, regarding the received continued formation; identify and analyze pedagogical practices for mathematical ... -
Movimento sindical e educação : a formação política e a qualificação técnica propostas pela Federação dos Empregados Rurais Assalariados do Estado de São Paulo-FERAESP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)This research tevem aimed at addressing the proposed training for workers, understood as technical skills and political education, the Federation of Rural Workers of the State of São Paulo (FERAESP) next to their unions, ... -
Cuidado à saúde na gestação : saberes e práticas populares de gestantes participantes de ação educativa em unidade de saúde da família em Piracicaba-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/11/2015)The Health care is characterised as a social practice – where the people who learn and teach – influenced from values and culture, that vary according to the social groups and the family, economic and social system. In ... -
A imagem docente na novela Carrossel apresentada na Argentina, no México e no Brasil : a vocação, o magistério e a indústria cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/07/2016)La imagen del maestro presentado en la pantalla a través de películas y novelas tienen un papel importante en la formación y el establecimiento de nuestra subjetividad. Este hallazgo despertó en mí el deseo de analizar la ... -
História da educação agrícola do sul de Minas Gerais : a Escola Agrícola de Muzambinho (1948-1985)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/05/2016)This research lies in the field of history of school institutions and has as its object of study the Agricultural School of Muzambinho, with the objective of analyzing the process of is creation and the formation offered ... -
As relações com saberes de biologia em falas de jovens alunos do ensino médio a partir do ensino de biologia : uma visão sociocultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/09/2016)This research aims to analyze the relationship with knowledge, including biology, that the students explicit in the school context. It is based theoretically in studies of Charlot (2000, 2001, 2005, 2015) that deal with ... -
O trabalho cotidiano da gestão escolar : percepções dos diretores da educação infantil da rede municipal de Araraquara
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/06/2016)This research has the general objective to analyze the perceptions that school directors from kindergarten in the city of Araraquara / SP have on their own work in order to identify if they understand their eminently ... -
Programa de Ações Afirmativas da UFSCar: o processo de construção da política de reserva de vagas nos cursos de graduação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2015)This work is placed in the universe of affirmative action in higher education, emphasizing policies of vacancies reservation for black people in graduation courses. It was analyzed the development of the construction ... -
Formação inicial e base de conhecimento para o ensino de matemática na perspectiva de professores iniciantes da educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2016)This research aimed to investigate the construction of the repertoire of knowledge for the initial teacher education degree in Mathematics from the perspective of mathematics teachers beginning their careers. Thus, the ... -
A origem da violência nas aulas de educação física : a prática pedagógica do professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/08/2016)Violence is a historical and cultural phenomenon present in human social relations in all dimensions of society. The school is not immune to the influences of society and the violence invades the school environment ... -
Políticas públicas e juventudes : a participação juvenil para o acesso ao fundo público no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/04/2016)In this study, we discuss the ways are taken by organizations and youth movements, among those who have been recognized institutionally, in construction of the access to public funds for the sake of youth policies realization, ... -
Olhares de professores de ciências em formação sobre as mídias, sua inserção no ensino e a educação para as mídias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/04/2016)In contemporary society, pervaded by media culture, the school permanently interacts with the media and information and communications technologies. In specific regard to science education, teachers and students are in ... -
O Exame Nacional do Ensino Médio: uma política reconstruída por profesores de uma escola pública paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)The public high school education in Brazil is a victim of the constant reformism that has been hindering the strengthening of the own identity of this education period. The more frequent and abundant use of the High ... -
O discurso sobre políticas educacionais presente na revista educação & sociedade (1978 – 1988)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2016)The aim of this study is to investigate the discourse of the academic community on educational public policies, that have been made in Brazil, in a period marked by the transition from military regime to democracy. As ... -
Democracia e diálogo na escolha do tema na modelagem matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2015)The question that guides this research is: the extent to which democracy and the process dialogic are shown in the choice of theme in Mathematical Modeling activities in the classroom? To answer this problem, it was selected, ... -
A Lei 12.711/12 e as expectativas educacionais de jovens negros do ensino médio público
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/05/2016)This study investigates the influence of Law 12.711/12 on the educational expectations of graduating young black high school of Paulo de Almeida Nogueira School of Cosmopolis - SP. Racial inequalities in Brazilian society, ... -
Juventude e educação escolar : contribuições e desafios presentes em artigos disponíveis na base Scielo entre 2010 e 2014
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)The research aims to study and analyse the contributions and challenges present in the articles on the subject of Youth and Education in Brazil from 2010 to 2014. Furthermore, it looks forward to identify new ideas or ... -
As representações e os discursos dos professores sobre a EMEIEF Prada : entre o imaginário e o real
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)This work seeks to deduce the representations and discourses of teachers about Prada School, which is located in the countryside of São Paulo and was founded by private capital in 1947 in order to assist the children of ... -
Processos de educar-se de mulheres do assentamento Monte Alegre – SP nas ações de cuidado à saúde
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)The access to a well sorted healthcare system – one that provides services and medical and multidisciplinary care – by rural populations is poor. Difficulties in accessing these services strengthen the exclusion of the ... -
Prática pedagógica na educação infantil: análise de artigos publicados em periódicos da área de educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/11/2015)Historical background of educational services for institutionalized children in Brazil resulted in the pedagogical proposal that the regulatory documents drawn up by the Ministry of Education (MEC) currently guiding ...