Teses e dissertações: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 1101-1120 of 1294
-
A paideia grega: a formação omnilateral em Platão e Aristóteles
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)The objective of this thesis is to investigate the meaning and the genesis of Greek paideia in, having as parameters Plato‟s (427 a. C.) and Aristotle‟s (348 a. C.), educational concepts. We understand that the ... -
O governo da infância: práticas de alfabetização no Estado da Bahia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)This study aimed to analyze how the curricular system present in a literacy proposal governs and produces children's subjectivities in the early years of elementary school in the state of Bahia. The survey was conducted ... -
Infâncias do e no campo: um retrato dos estudos pedagógicos nacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2015)This thesis brings a discussion about the countryside childhoods. The research objective was to mapping the Brazilian academic productions which intent to think about the countryside childhoods at the Educations field of ... -
Desvelando para ressignificar: processos educativos decorrentes de uma práxis musical dialógica intercultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)The aim of this study was to identify and understand the educational processes originated from the construction-reconstruction of an intercultural dialogical musical practice together with a participating community (students, ... -
Estado, luta de classes e políticas públicas de educação para o campo no Tocantins: territórios em disputa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)This thesis analyzes basic education policies to the camp in the State of Tocantins, implemented especially from 1990. Situated in the context of educational reforms oriented by international agencies committed to the ... -
O trabalho do professor jovem-doutor na pós-graduação: produção de conhecimento e discurso do professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)The choosing of work of young doctors professors , as mean topic of this thesis, represents the author study about the scientific production and everyday work of professors with less than 10 years of doctoral experience, ... -
Poéticas, cinema e educação um estudo sobre experiências de aprendizagem com cinema na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2015) -
Pesquisas sobre o negro e a educação no Brasil: uma análise de suas concepções e propostas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/03/2005)This abstract aimed at exploring the education/pedagogical proposal of researches regarding the theme of blocks and education and understanding the extent of black understanding race relations and education that underline ... -
A escola no acampamento do MST: institucionalização e gestão estatal da escola itinerante Carlos Marighella
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/12/2014)The thesis contains a study on the School in MST Camp: Institutionalization and Management of State Itinerant School Carlos Marighella. The problem of this study lies in the way of managing the traveling school in the MST ... -
Direito: mitos, invenções e perspectivas para o ensino jurídico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/02/2015)A theoretical and conceptual research of, based on historical survey data, the establishment of theoretical frameworks and the building of a line of arguments that allows the analysis of the circumstances of legal education ... -
Dialética negativa, teoria estética e educação: experiência formativa e racionalidade estética em Theodor W. Adorno
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)This study aims at analyzing the links between philosophy and art in the development of an emancipatory education. This theme is justified by the need to promote in society an education that, in fact, leads to emancipation, ... -
Subsídios para a história da educação no Brasil: um estudo da revista do Instituto Histórico e Geográfico de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/12/2013)This thesis aims to analyze the contributions of the Journal of the Institute of History and Geography of São Paulo (RIHGSP) for history of Brazilian education through an analysis of articles published in this journal ... -
Educação jesuítica; século XVII: Alexandre de Gusmão e o Seminário de Belém da Cachoeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2014)The present PHD thesis is intended to understand the formal aspects of colonial society. In this sense, Alexandre of Gusmão appears in this survey as a man whose ability to pedagogical application manifested in the founding ... -
Melhores políticas para melhores vidas: um estudo crítico das concepções que embasam o Programme For International Student Assessment (PISA) no período 1997-2012
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/02/2015)This work has as its object of study the Programme For International Student Assessment (PISA), an international assessment system, created in 1997 by the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) and ... -
A aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma implementação na educação em engenharia na voz dos atores.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/04/2005)Problem-based Learning or PBL, contrary to conventional instructional methods that place problems after concepts have been introduced, uses open-ended problems to initiate, focus and motivate the learning of theory. Besides ... -
O governo de menores de idade em relação à prática da prostituição: os discursos de agentes sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/10/2014)In the field of prostitution children and adolescents can be found, although considered a social practice that violates their rights. Consequently, society has created a social network of care, where the Guardian Council ... -
Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: contribuições, limites e desafios para a formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/12/2014)This study had as principal focus the identify and analyze of the contributions and limitations of the Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) of the Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) ... -
Os intelectuais da libertação e o intercâmbio educativo: uma leitura gramsciana da Revista Eclesiástica Brasileira (1972 - 1986)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/11/2014)This thesis has, as research objective, the Eclesiastic Brazilian REB Magazine,during the period 1972-1986, and how a group of intellectuals interacts in a specific ideology, establishing an educational proposal together ... -
Estudo sobre a cultura de gastos educacionais: os casos de Arapongas e Apucarana (PR)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/12/2014)The main objective of this study focuses on the identification and analysis of expenditure incurred by rural and urban schools of Paraná with a view to calculating the cost-student, through the analysis of public policies ... -
Professores da zona rural em início de carreira: narrativas de si e desenvolvimento profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/01/2014)The discussion about rural teachers is emergent in Brazil, and few studies on this topic are identified, specially when we focus on the beginning of the career and the learning of the teaching of rural teachers. Thus, this ...