• Perfil comunicativo de usuária de comunicação alternativa na interação com diferentes parceiros 

      Moreschi, Cândice Lima (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/01/2013)
      The alternative communication has been used over the past years as a communication resource for people who, for whatever reason, are temporarily or permanently with its loss-making oral communication. However, the fact ...
    • Reconhecimento de línguas de sinais e educação de surdos no Brasil e na Suécia 

      Montes, Aline Lucia Baggio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/05/2018)
      The objective of this work is to investigate, in a comparative perspective, the documents that recognize sign languages in Brazil and Sweden and to analyze if their respective acknowledgments contributed to the educational ...
    • Formação colaborativa reflexiva de professores para o atendimento escolar hospitalar 

      Pacco, Aline Ferreira Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/07/2020)
      Education is everyone's right and, therefore, given to those students who are unable to attend regular school due to the hospitalization process or health treatment. Considering the need for this type of service for this ...
    • Estudo sobre acesso e permanência no mercado de trabalho de pessoas com deficiência intelectual 

      Borges, Karla Janaine de Moraes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/08/2019)
      The inclusion of people with intellectual disabilities in the labor market, according to official data, has increased in recent years. Compared to other people with disabilities, people with intellectual disabilities are ...
    • Programa EAD "Vida Independente" para familiares de jovens e adultos com deficiência intelectual 

      Zutião, Patricia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/06/2019)
      The objective of this study was to evaluate the effects of the online program "Independent Life", which was implemented with families of young people and adults with intellectual disabilities. 10 relatives and their ...
    • Prática pedagógica e planejamento educacional para uma jovem com deficiência intelectual matriculada na EJA 

      Leite, Graciliana Garcia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)
      This research had as main objectives to characterize the pedagogical practices of teachers of the regular classroom and of special education for youth and adults (EJA) and to elaborate and apply the individualized educational ...
    • Uma ideia na mão e uma câmera na cabeça: cinema na educação bilíngue de surdos e surdas 

      Costa, Otávio Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/02/2020)
      Situated in the field of bilingual education for the deaf, this research is based on problematizations about the relation between cinema and the education of the deaf. Looking to discuss visuality and visual literacy issues, ...
    • Aplicação condensada das três primeiras fases do PECS em uma menina com transtorno do espectro do autismo 

      Manzini, Ana Carolina Gurian (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/11/2019)
      Introduction: Children with Autism Spectrum Disorder (ASD) may have difficulties in the use of oral communication and may benefit from teaching programs focused on this ability. The literature has pointed benefits to the ...
    • Identificação de altas capacidades em estudantes estrangeiros do ensino superior 

      Oliveira, Ana Paula Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      The National Policy of Special Education in the Perspective of Inclusive Education define as the target audience of Special Education students with disabilities, global developmental disorders and high ability or giftedness. ...
    • Contribuições da escala de intensidade de apoio ao planejamento e prática do professor para jovens com síndrome de down 

      Freitas, Polyane Gabrielle de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 26/06/2019)
      Teaching planning is configured as an extremely important stage in the pedagogical practice of the teacher and in the teaching-learning process of students with intellectual disabilities. In this context, the Support ...
    • Creche: proposta de curso presencial e a distância para atuar com alunos com Transtorno do Espectro Autista 

      Garcia, Rafael Vilas Boas (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 05/08/2019)
      Brazilian laws throughout educational history present the inclusion of people with disabilities as a challenge to be overcome in quality education for all. However, there are notes in the literature indicating that teacher ...
    • Familiares ouvintes de sujeitos surdos: reflexões sobre suas interações comunicativas 

      Cappellini, Michele Toso (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)
      Subject of recent scientific research, the deafness is been noteworthy nowadays. However the wattled relationships between listening relatives and deaf people unfold an incipiently treated topic that needs further study. ...
    • Desenho universal para aprendizagem na perspectiva da inclusão escolar: potencialidades e limites de uma formação colaborativa 

      Zerbato, Ana Paula (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)
      The scholarity of special education target public requires transformations in educational systems which include pedagogical practices designed for the successful learning of these students. In general, the teaching of these ...
    • Panorama nacional dos estudantes público-alvo da educação especial na educação superior 

      Rocha, Luiz Renato Martins da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/08/2019)
      The target group of learners with special educational needs (SEN) in Higher Education totaled 37,927 of the 8,027,297 enrollments in 2015, corresponding to 0.47% (INEP, 2015b). It should be noted that, despite the small ...
    • Leitura compartilhada e letramento emergente na educação infantil 

      Conti, Lilian Maria Carminato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/10/2018)
      Providing significant learning experiences in reading and writing in order to guarantee that all the students have the same opportunities constitutes one of the greatest challenges of Brazilian Education. The constant ...
    • A expressão do sujeito surdo por meio da escrita em língua portuguesa 

      Souza, Christianne Thatiana Ramos de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/03/2019)
      The teaching and learning process of writing for and by the deaf is a topic of great interest in the area of research on the education of the deaf. There is a concern about the problems regarding the teaching of Portuguese ...
    • Ensino de leitura e de escrita a adultos com deficiência intelectual matriculados na Educação de Jovens e Adultos 

      Silva, Érika Rímoli Mota da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)
      The present study aimed to evaluate the acquisition of reading and writing skills in adults with intellectual disability who attended the Education of Young and Adults (EJA) program through a computerized reading and writing ...
    • Trajetórias acadêmicas de pessoas com deficiência no ensino superior brasileiro 

      Morgado, Liz Amaral Saraiva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/12/2017)
      The research had as main theme the access and permanence of students with disabilities in Higher Education Institutions (HEI) as well as the investigation of how the students' academic trajectory and the impact within the ...
    • Uma heterotopia pedagógica : práticas bilíngues com alunos surdos em salas multisseriadas 

      Almeida, Júlia Caroline de Araújo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/12/2017)
      From the concept of resistance coined by Michel Foucault, and also, by the configuration of new fields of knowledge in the education of deaf people with the emergence of cultural perspective, the present work had as main ...
    • Análise de indicadores educacionais censitários da política de inclusão escolar : uma proposta metodológica 

      Santos, Vivian (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)
      The results of the current educational policy destined to promote scholar access to the Special Educational Target Audience (SETA) needs to be analyzed. A possible way of doing this is through census scholar data. However, ...