Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 85-104 of 720
-
Atuação e formação em estimulação precoce : caracterização da percepção dos profissionais em três instituições
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/06/2014)In Brazilian context, the official guideline recommends that Early Stimulation have the purpose of providing the development of children with special needs. In the use of the institutions, this practice involves different ... -
Autistas em idade adulta e seus familiares : recursos disponíveis e demandas da vida cotidiana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/03/2015)The Autism Spectrum Disorders (ASD) has as one of the main aspects the abnormal or damaged development in the social interaction, communication and a restrict amount of interests; modern studies show that the autism ... -
Auto-relato de erros em tarefas de leitura: efeitos de um treino de correspondência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/03/2006)When children with a history of school failure report on the outcomes of reading responses, most of them tend to report mostly correct responses, even after they make mistakes. This study investigated variables influencing ... -
Autoconceito, autoeficácia e parentalidade : crianças com deficiência física, com desenvolvimento típico e seus familiares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)For the group of children with physical disabilities, beyond the motor impairments their own health condition and contextual factors, at how the child self-assesses, as the own self-concept and own self-efficacy, may lead ... -
Autoeficácia docente na inclusão de estudantes com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/08/2021)Social Cognitive Theory (SCT) understands self-efficacy as a predictor of actions and behaviours adopted by people for a specific demand and context. Teaching activity is a specific occupation and is influenced by this ... -
Avaliação da aprendizagem da pessoa com deficiência intelectual: análise de teses e dissertações brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/06/2018)The present research focuses on the schooling of people with disabilities, especially the school evaluation of students with intellectual disabilities. The evaluation of school learning aims to diagnose the elements that ... -
Avaliação da eficácia de um programa suplementar para o ensino de leitura e escrita aplicado em ambiente escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/08/2008)A computerized teaching program for the individualized teaching of reading and writing has been developed and periodically revised by a research team. Designed under the conceptual framework of stimulus equivalence, the ... -
Avaliação da emergência de intraverbais em crianças com transtorno do espectro do autismo, após o ensino de tato e de discriminações condicionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/08/2019)Verbal behavior, conceived as operant behavior, can be classified according to its functions. Among verbal operants, two types, tact and intraverbal, are essential in the development and enhancement of communication skills. ... -
Avaliação da grade curricular e conhecimentos de residentes em pediatria sobre vigilância do desenvolvimento.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 31/05/2007)Studies have shown that developmental surveillance is an important task to be performed by the pediatrician and its objective is to precociously identify children who may need more complex evaluation as well as provide ... -
Avaliação da política de inclusão escolar em um município na perspectiva de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/06/2020)This study is part of a bigger multimethod project that had the objective of analyzing the school inclusion policy within a city from São Paulo State (Brazil) using the Policy Cycle Approach (PCA). This research focused ... -
Avaliação da satisfação do aluno com deficiência no ensino superior: estudo de caso da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/11/2011)The increasing number of disabled students in higher education has raised issues that were, in the past, focused on basic education. Those issues create now an urgent need in higher education for physical infrastructure, ... -
Avaliação das atividades de crianças com paralisia cerebral na escola regular : participação, níveis de auxílio e desempenho.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 31/05/2007)Facing the great debate on the inclusion of students with special needs, this study investigated the involvement, level of support and activities performances of children with cerebral palsy on the school context through ... -
Avaliação das possibilidades do ensino colaborativo no processo de inclusão escolar do aluno com deficiência mental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/12/2004)Every day the school faces the challenge of teaching with quality all the students but without having a lot of success in working with the diversity because of the verified absence of a serious and effective politics of ... -
Avaliação das relações pré-aritméticas em crianças e adolescentes com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)This research had the general objective of evaluating mathematical skills of counting and measurement of children and adolescents with visual impairment, being organized in two studies. Initially, a general presentation ... -
Avaliação de ações educacionais de educação especial em um município paulista de pequeno porte
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/02/2021)In the 21st century, in the Brazilian scenario, the National Education Plan (2014-2024) proposes, among other goals, goals for the educational attendance of the Special Education Target Audience (SETA), without, however, ... -
Avaliação de estratégias para desenvolver habilidades comunicativas verbais em indivíduos com autismo de alto funcionamento e síndrome de Asperger.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/12/2004)The high-functioning autism and Asperger syndrome are pervasive developmental disorders, that among other simptoms, present in higher or lower level alteration in communicative and social abilities. This study was ... -
Avaliação de fala de usuários de implante coclear após ensino de relações modelo articulatório/figura e palavra falada/figura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/02/2013)Cochlear implants have been effective on cases of deep hearing loss, by allowing sound perception. People with prelingual deafness must learn hearing skills, when using this implant. This study is part of a research program ... -
Avaliação de limiar e máximo conforto auditivo por meio de procedimentos operantes com crianças surdas prélinguais submetidas a implante coclear
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 31/03/2005)The cochlear implant is a prosthetic electric device that is implanted through surgery. I has the propose of substituting the cochlear functions allowing thus, the individuals with pre and post-linguistic neurosensorial ... -
Avaliação de professores sobre o repertório social e acadêmico de alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 17/02/2006)The school inclusion of pupils with specials educational needs at the regular teaching have been the proposal guide and dominant especial education at the Brazil on last years. With this proposal beginning studies and ... -
Avaliação de programa para capacitar pais como agentes de promoção de comportamentos de estudo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/02/2009)Parental involvement can be crucial for children s academic success; however, parents often don t have appropriate repertoire to deal with scholar difficulties or to promote autonomous and effective study behaviors in their ...