Itens para a visualização no momento 261-280 of 717

    • Avaliação pedagógica e deficiência intelectual : formação de profissionais da rede pública 

      Stelmachuk, Anaí Cristina da Luz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/04/2017)
      The present research had as an objective to identify the concepts multifunctional-resource-class teachers and school supervisors have of intellectual disability and evaluation, after being submitted to an education course. ...
    • Trajetória escolar de alunos com deficiência : matrículas do censo escolar 

      Macalli, Ana Carolina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/02/2017)
      This research aims to analyze, in three cities of the countryside region of Sao Paulo State, the school trajectory of students with disabilities. In order to do that, we did an official data survey of the cities released ...
    • Casos de ensino na formação continuada à distância de professores do atendimento educacional especializado 

      Rabelo, Lucelia Cardoso Cavalcante (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/04/2016)
      Teachers of students who have special educational needs often complain that, despite their previous training in special education area, it is hard for them to fit their student´s needs properly. Considering these teachers´ ...
    • Ensino itinerante na educação infantil : investigando as práticas docentes 

      Anunciação, Lívia Maria Ribeiro Leme (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 13/02/2017)
      The general objective of the research was to investigate with teachers who work in itinerant teaching as teaching practices are given in relation to children with Down syndrome. The specific objectives proposed were: (i) ...
    • Representações de brinquedos, relevos e descrição oral por crianças com deficiência visual 

      Ferroni, Giovana Mendes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/08/2016)
      The research objective was to analyze the repertory of representations of means of transportation also called “vehicles” (Aircraft, bicycle, car, sail boat, train and helicopter) expressed in modeling clay, drawing and ...
    • O ENEM como via de acesso do surdo ao ensino superior brasileiro 

      Briega, Diléia Aparecida Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/02/2017)
      The study performed in this dissertation is focused on the access to Brazilian Higher Education by deaf people through Enem [Brazilian High School National Examination]. It analyzes accessibility as a principle, such as ...
    • Educação de surdos : estudo bibliométrico de teses e dissertações (2010-2014) 

      Ramos, Denise Marina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)
      The issues related to the deaf education have gained significant prominence in political and educational debates in recent years, impacting on the academic researches agenda in this field. Thus, this research sought to ...
    • A constituição de ações intersetoriais de atenção às crianças e adolescentes em sofrimento psíquico 

      Taño, Bruna Lidia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)
      Moving forward in the discussion about the ways in which are produced intersectoral actions between mental health (specifically Psychosocial Care Centers for Children and Adolescents - CAPSij) and school can contribute to ...
    • Crianças com deficiência física, síndrome de Down e autismo : análise de características familiares na visão materna 

      Spinazola, Cariza de Cássia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)
      Families have a fundamental role in the development of their children, as they are characterized as the first context in which human beings take part of and it is through the relations stablished with the children that ...
    • Formação de pedagogos para a atuação com pessoas dotadas e talentosas 

      Souza, Amanda Rodrigues de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 02/02/2017)
      Inclusion policies and practices require new approaches and extensive teacher motivation, which determine to a large extent the success of the whole process. With the advent of special education targeting students in school, ...
    • Programa de ensino para autopreparo de pais e professores como agentes de promoção de comportamentos de estudo em crianças 

      Christovam, Ana Carolina Camargo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)
      To Study is a class of behavior as complex as relevant in modern society, and such as, should be taught to children and teenagers in order to promote adequate repertoires for this process to occur effectively and ...
    • Português como segunda língua para surdos : a escrita construída em situações de interação mediadas pela Libras 

      Almeida, Djair Lázaro de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/10/2016)
      This research aims to describe and analyze the process of writing in Portuguese as a second language, undertaken by deaf participants in context of interactional and dialogical workshops, from a collective rewriting work ...
    • Preditores da participação social de idosos independentes cadastrados em estratégias de saúde da família do município de Araras/SP 

      Rebellato, Carolina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/10/2016)
      Social participation, besides being considered one of main goals of rehabilitation, is defined by scientific literature and some specific public policies for the elderly as one of the pillars to active aging. Nevertheless, ...
    • Efeitos dos exergames no perfil psicomotor de crianças com síndrome de Down 

      Souza, Kayala Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)
      Children with Down syndrome have distinctive features, which can interfere with their whole development. The stimulation, through interventions that contribute positively to their psychomotor factors, is of fundamental ...
    • Desenvolvimento motor de uma criança com síndrome de Rubinstein Taybi - estudo de caso 

      Vala, Thaís Mendes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 13/03/2015)
      The society has been concerned to provide quality of life for people with disabilities. When it comes to people in disability situation, the role of physical education is especially relevant, since it can contribute ...
    • O brincar e habilidades sociais de uma criança cega e seus pares videntes na pré-escola 

      Silva, Carolina Biondo da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/03/2015)
      The visual impairment reduces the opportunities in learning and could negatively influence the interaction among peers and the social development of children with this visual limitation. Some behavior singularities are ...
    • Panorama das classes hospitalares brasileiras : formação e atuação docente, organização e funcionamento 

      Pacco, Aline Ferreira Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)
      The hospital class is considered an educational service to the scholar in health treatment, which is of great importance to the students. In this way, the main objective of the present work was to describe the training and ...
    • Aprendizagem de posturas em equoterapia por crianças com transtorno do espectro autista (TEA) 

      Barbosa, Gardenia de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/09/2016)
      The autistic spectrum disorder (ASD) is characterized by inadequacies in social interaction, communication skills, learning and adaptability. The person with ASD should be exposed to conditions that stimulate its maximum ...
    • Retratos da dislexia no Brasil : análise bibliográfica do período de 2002 a 2014 

      Oliveira, Patricia de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/03/2016)
      The Dyslexia field of study is marked by tensions and controversies about the possible causes of the difficulties of learning the written language made by children during literacy. The dominant thinking has understood ...
    • Sondagem de relações entre variáveis paternas, problemas de comportamento e desempenho acadêmico de pré-escolares 

      Fantinato, Aline Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/12/2016)
      The role that the father plays in the family context is in the process of transformation, becoming a figure of greater affective involvement with the children. The father as well as the mother are important figures for ...