• Lei Maria da Penha, análise do discurso e semiótica francesa: um ensaio sobre a adesão ao discurso da lei 

      Locher, Gabriela Barboza; http://lattes.cnpq.br/4484481816254171 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-03-05)
      Under the assertion that the sphere Law shows itself like a space of discursive strategies, which there is a conflict of "truths" supported by arguments that are able to legitimize a certain power, the project in question ...
    • Leia esta dissertação: descrição e análise de imperativos na interface sintaxe, semântica e pragmática 

      Masetto Nicolai, Yan; http://lattes.cnpq.br/4637220501824509 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2019-02-20)
      The present work aims to treat through the syntactic-semantic-pragmatic interface of the imperative phenomenon in Brazilian Portuguese. For this to be possible, we will present and discuss some theories that have already ...
    • O leitor contemporâneo e a obra de Machado de Assis: uma análise discursiva da crítica amadora em blogs 

      Andretta, Pedro Ivo Silveira; http://lattes.cnpq.br/3233724936156088 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2013-05-27)
      In this study, we attempt to analyze the readings of a contemporary, peculiar community of Brazilian readers consisting of those who are at the same time new readers and new critics of Machado de Assis. To this end, our ...
    • A leitura da literatura escolarizada nos exames do baccalauréat e do ENEM 

      Duran, Guilherme Rocha; http://lattes.cnpq.br/4069772165614699 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2016-12-13)
      Cette recherche a été partiellement financée par Capes, via une bourse de stage doctoral à l’étranger (doutorado Sanduíche/PDSE – Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior), qui a eu lieu en France dans l’année scolaire ...
    • A leitura e a formação inicial de professores de espanhol 

      Faquinelli, Jane; http://lattes.cnpq.br/4553628351570420 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2011-10-14)
      El objetivo de este estudio es conocer y comprender las concepciones de lectura presentes en los documentos oficiales que regulan y organizan la enseñanza secundaria y los cursos superiores de la carrera de profesorado en ...
    • Leitura e escrita como ato responsável: uma experiência de ensino/aprendizagem à luz da filosofia da linguagem do Círculo de Bakhtin 

      Sant Anna, Telma Gomes Novato; http://lattes.cnpq.br/2263321059248030 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-05-11)
      The present PhD research aims to investigate the reading of literary texts and the writing of texts as an active-responsive understanding of the texts read in the daily school life. The work was developed in a narrative ...
    • Leitura e relações dialógicas em fóruns escolares de discussão. 

      Lacerda, Noara Pedrosa; http://lattes.cnpq.br/3573972672710421 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-04-09)
      Cette recherche a eu aide financière du Capes, avec la bourse d'étude doutoral dans le pays lui-même, pendant la période de septembre 2014 à février 2018. Lecture et relations dialógicas dans des forums scolaires de ...
    • Letramento digital e professores de LE : formação para o uso das novas tecnologias em sala de aula 

      Pereira, Gabriela Imbernom; http://lattes.cnpq.br/6895579467857387 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2009-05-08)
      It seems redundant, but not inopportune that we argue about the impact of technology upon men of this time when it comes to his way of living and interact with the world. The person of this new society has distinctive ...
    • Letramento e identidade : a apropriação de gêneros argumentativos na escola com a mediação do livro didático 

      Gomes, Glaucia Regina; http://lattes.cnpq.br/5742553254564339 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2009-12-02)
      Our research proposal has as its main issue the identity transformation of the student from the appropriation of certain kinds of speech in school. According to Meurer (2005), is through the genres that the subject establishes ...
    • Letramentos nos anos iniciais : entre o texto verbal e o não verbal 

      Pacheco, Paula Ferraz; http://lattes.cnpq.br/1582229773076197 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2015-12-02)
      Con el avance tecnológico, smartphones y tablets han pasado a integrar nuestras vidas poniéndonos delante textos que mesclan escrita, layout, imágenes, sonidos y objetos 3D. Sin embargo, aunque nuestra exposición a un ...
    • Lexicultura e hipertextos : letras de canções como mediação linguística e cultural no contexto do ensinoaprendizagem de português para estrangeiros 

      Souza, Drielle Caroline Izaias Juvino; http://lattes.cnpq.br/8828408768982486 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2015-02-27)
      The integration between language and culture has acquired greater importance in the teaching and learning foreign languages context as well as in Applied Linguistics studies. Considering the lexicon as cultural depository ...
    • Liberdade de expressão em democracias: discursos e sujeitos em redes de comunicação 

      Oliveira, Hulda Gomides; http://lattes.cnpq.br/5875459666335277 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2019-03-29)
      In this research we develop an analysis of discourses on freedom of expression constructed in different historical moments (antiquity, modernity and contemporaneity), trying to understand how discursive processes constitute ...
    • Liberdade e restrição : jogos de computador e linguagem 

      Krasnoschecoff, Andrêi; http://lattes.cnpq.br/6898767172538319 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2015-08-04)
      Electronic games currently move a lot of money in the entertainment industry, but are also used in other activities, such as educational and advertising, becoming a cultural item important to note. When researching more ...
    • O litígio no acordo ortográfico de 1990 : os falantes e o Estado 

      Steigenberger, Fabiana Fernanda; http://lattes.cnpq.br/3314532898588496 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2015-04-24)
      The objective of this research is to analyze posts in blogs that deal Orthographic Agreement 1990 to understand the enunciative movement of Portuguese speaker’s place and Brazilian speaker’s place of Portuguese Language ...
    • As locuções conjuntivas dado que, desde que e uma vez que no PB: condicionalidade-causalidade 

      Cavaguti, Ana Paula; http://lattes.cnpq.br/3283246757715190 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2013-03-18)
      In this research, we propose the synchronic study of adverbial clauses initiated by conjunctions dado que, desde que and uma vez que in written Brazilian Portuguese. Considering that these conjunctions may express causality ...
    • Marcas coesivas : o ensino e o trabalho de construção textual 

      Marchetti, Eliane Cristina Lopes; http://lattes.cnpq.br/3116191890098084 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2013-02-26)
      This work is an investigation of the features used in cohesive narratives produced by children in the third year of elementary school. To examine this issue, we chose to analyze the use of terms he (s) and she (s), since ...
    • Os materiais didáticos de inglês como língua estrangeira (LE) na prática de professores da escola pública : um convite à formação reflexiva ou à perpetuação do ensino prescritivo? 

      Lucas, Patrícia de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/0974373709067343 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2016-02-12)
      This study investigates the pedagogical practices of four EFL public school teachers, when these professionals make use of teaching materials in their classrooms. In their own voices and guided by their own experiences, ...
    • Mattoso Câmara : uma experiência de divulgação científica da linguística do/no Brasil 

      Boschilia, Camila Cristina; http://lattes.cnpq.br/7714299323723047 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2017-06-23)
      This Masters dissertation proposes a study of the linguist Joaquim Mattoso Câmara Júnior, concentrating on the researcher's figure as science communicator. For this study we start from the reflection of language as divulgation ...
    • Mecanismos enunciativos no ensino de língua : entre o erro e a criatividade 

      Bertolo, Larissa de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/6358351541849570 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2009-09-30)
      This work falls within the scope of the enunciative-linguistic research. We want to build a relationship between linguistic analysis and practice of teaching and learning of mother language, speeded us on the theoretical ...
    • Mecanismos linguísticos e relações intersubjetivas na produção de textos : atividades enunciativas na prática de ensino 

      Barros, Solange Christiane Gonzalez; http://lattes.cnpq.br/3171777102805120 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2017-05-11)
      In this study called Linguistic mechanisms and intersubjective relations in textual production: enunciative activities in the teaching practice, the aim is to recall questions from the Master’s degree, such as the difficulty ...