Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 268-287 of 479
-
Investigação de métodos de sumarização automática multidocumento baseados em hierarquias conceituais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/03/2016)The Automatic Multi-Document Summarization (MDS) aims at creating a single summary, coherent and cohesive, from a collection of different sources texts, on the same topic. The creation of these summaries, in general ... -
Uma investigação funcional da locução só que não no português brasileiro escrito
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/06/2017)This work is about the existence of a use of só que não, variant of só que, which, in essence, expresses speaker’s irony with respect to a preceding proposition. Our object of study originated from the internet, as numerous ... -
Uma investigação sobre os instrumentos avaliativos de um curso de LE utilizando planejamento temático baseado em tarefas para professores pré-serviço de contexto adverso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 07/06/2013)In this research we realize an investigation into the assessment process in a course of English Language using a thematic task-based planning for teachers pre-service of adverse context of a private college in the state ... -
Investigações sobre uma língua profissional: uma leitura discursiva de publicações na rede social LinkedIn
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/11/2023)This master's thesis focuses on understanding the discursive construction of a Top Voice's prescriptive publications on the normative use of the Portuguese language, produced and broadcast in a digital environment, more ... -
#juntospelolivro: discursos e práticas de promoção do livro e da leitura em tempos de crise política e de pandemia da COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 24/10/2023)En esta disertación, a través de un meticuloso análisis de los enunciados obtenidos de la campaña #juntospelolivro, ampliamente difundida en Instagram, llevamos a cabo un estudio de su conexión con ciertos discursos ... -
A legislação da educação a distância no Brasil: uma análise discursiva materialista dos conceitos de aluno e professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 08/02/2019)In this work, we aim to investigate the meanings movement of the words teacher and student in Distance Learning (hereinafter DL) through the statements contained in the discursive materiality of the legislations of this ... -
Lei Maria da Penha, análise do discurso e semiótica francesa: um ensaio sobre a adesão ao discurso da lei
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/03/2018)Under the assertion that the sphere Law shows itself like a space of discursive strategies, which there is a conflict of "truths" supported by arguments that are able to legitimize a certain power, the project in question ... -
Leia esta dissertação: descrição e análise de imperativos na interface sintaxe, semântica e pragmática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)The present work aims to treat through the syntactic-semantic-pragmatic interface of the imperative phenomenon in Brazilian Portuguese. For this to be possible, we will present and discuss some theories that have already ... -
O leitor contemporâneo e a obra de Machado de Assis: uma análise discursiva da crítica amadora em blogs
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/05/2013)In this study, we attempt to analyze the readings of a contemporary, peculiar community of Brazilian readers consisting of those who are at the same time new readers and new critics of Machado de Assis. To this end, our ... -
A leitura da literatura escolarizada nos exames do baccalauréat e do ENEM
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/12/2016)Cette recherche a été partiellement financée par Capes, via une bourse de stage doctoral à l’étranger (doutorado Sanduíche/PDSE – Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior), qui a eu lieu en France dans l’année scolaire ... -
A leitura e a formação inicial de professores de espanhol
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 14/10/2011)El objetivo de este estudio es conocer y comprender las concepciones de lectura presentes en los documentos oficiales que regulan y organizan la enseñanza secundaria y los cursos superiores de la carrera de profesorado en ... -
Leitura e discurso: uma análise discursiva dos sujeitos leitores inscritos em um livro didático de língua portuguesa do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)According to Angela Kleiman, “every text can in principle favor critical reflection; on the other hand, every text can also be trivialized by schoolwork ” (KLEIMAN, 2007, p. 105). Thus, it is in the inadequate way of ... -
Leitura e escrita como ato responsável: uma experiência de ensino/aprendizagem à luz da filosofia da linguagem do Círculo de Bakhtin
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 11/05/2018)The present PhD research aims to investigate the reading of literary texts and the writing of texts as an active-responsive understanding of the texts read in the daily school life. The work was developed in a narrative ... -
Leitura e relações dialógicas em fóruns escolares de discussão.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 09/04/2018)Cette recherche a eu aide financière du Capes, avec la bourse d'étude doutoral dans le pays lui-même, pendant la période de septembre 2014 à février 2018. Lecture et relations dialógicas dans des forums scolaires de ... -
Ler e falar a língua indígena Balatiponé dentro de seu contexto cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/09/2022)The core of this Master’s Thesis is to present a Didactic Sequence of reading and practice of the Balatiponé indigenous language for students from the 6th (sixth) year of Elementary School at the indigenous school of the ... -
Letramento crítico e ensino de espanhol no ensino médio integrado: questões teórico-práticas no contexto dos Institutos Federais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/12/2019)“The formation of a critical reader able to go beyond text decoding” (BRASIL, 2015, p. 9) is a concern that is present in both the documents that guide foreign language teaching in high school (BRASIL, 2006) and in the ... -
Letramento crítico e multimodalidade no ensino de língua inglesa: reflexões sobre um livro didático do PNLD
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/03/2020)The following master thesis reports the results of a research that sought to investigate how English textbooks approach the assumptions of multiliteracy in the construction of their activities, verifying how the meaning ... -
Letramento digital e professores de LE : formação para o uso das novas tecnologias em sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 08/05/2009)It seems redundant, but not inopportune that we argue about the impact of technology upon men of this time when it comes to his way of living and interact with the world. The person of this new society has distinctive ... -
Letramento e identidade: a apropriação de gêneros argumentativos na escola com a mediação do livro didático
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 02/12/2009)Our research proposal has as its main issue the identity transformation of the student from the appropriation of certain kinds of speech in school. According to Meurer (2005), is through the genres that the subject establishes ... -
Letramento em avaliação na formação continuada de professoras de espanhol do ensino público
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/12/2023)La evaluación desempeña un papel fundamental en el ámbito educativo, siendo considerada una etapa intrínseca a la práctica docente y con el potencial de influir tanto en las prácticas pedagógicas como en las decisiones ...