Teses e dissertações: Envíos recientes
Mostrando ítems 221-240 de 463
-
A atividade de linguagem nos deslocamentos enunciativos temporais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 18/08/2017)Ce travail de recherche est né de la lecture et de l’analyse d’un corpus composé par 154 textes de « vestibular ». Dans l’ensemble de ces compositions nous identifions un mécanisme d’énonciation nommé « desréférenciation ... -
Quando a “navalha é afiada”, o povo não entra em cena : uma análise dos discursos proibidos no teatro de Plínio Marcos, na censura oficial e na imprensa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/06/2017)Dans cette recherche, nous nous proposons d’investiguer les raisons pour lesquelles l’oeuvre du dramaturge Plínio Marcos a été censuré durant la Dictature Civil-Militaire brésilienne. Pour répondre à cette question, nous ... -
Interação no ensino de língua espanhola : análise das orientações do Manual do professor e das atividades do livro Cercanía Joven
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/02/2017)Con la globalización y el frecuente compromiso de los investigadores en la superación de las fronteras entre las disciplinas, la Lingüística Aplicada pasó a dedicarse, en los últimos años, a estudios de naturaleza inter y ... -
Diálogos entre moda e cultura : um olhar bakhtiniano para as narrativas do estilista Ronaldo Fraga
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/03/2017)This research project seeks to provide a dialogic analysis of Ronaldo Fraga’s utterances, with special attention to the ones produced during two of his collections, O Turista Aprendiz, summer 2010/2011, and Turista ... -
Peculiaridades do exercício da função autor em redes sociais : uma análise discursiva de “mensagens compartilhadas” pelo Facebook
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)This dissertation derives from the continuation of reflections started in previous researches (scientific initiation and term paper), when we use the discursive analysis of a “new” type of text, formed by short phrases ... -
Formando leitores no ensino de outra língua : uma análise de representações de leitura compartilhadas por professores de língua espanhola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)Learning another language and knowing how to read in a foreign language has become a demand and a need for individuals and societies nowadays. Therefore, in this work, we have studied some aspects of the work around reading ... -
Formulação e circulação da imagem feminina no discurso midiático : efeitos de sentidos nas práticas discursivas publicitárias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)The way new discursive materialities work in advertising media is our focus in this work, being our main objective to analyze how these materialities reflect in discursive practices that are constructed and reinforced in ... -
Formação de gentílicos a partir de topônimos : proposta de geração automática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)It is a common habit to use the adjective of the city name to indicate people’s origin, however the formulating rules of the adjective has been rarely discussed in the literature. The main objective of this work is to ... -
Formação continuada de professores da rede pública do estado de São Paulo : curso de extensão para análise de potenciais culturais e adaptação de materiais didáticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/03/2017)After verifying a shortage of teacher qualification courses concerning the cultural contents approach conveyed by foreign language teaching and learning, we decided to design a project for teacher qualification course to ... -
Mecanismos linguísticos e relações intersubjetivas na produção de textos : atividades enunciativas na prática de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 11/05/2017)In this study called Linguistic mechanisms and intersubjective relations in textual production: enunciative activities in the teaching practice, the aim is to recall questions from the Master’s degree, such as the difficulty ... -
Uma investigação funcional da locução só que não no português brasileiro escrito
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/06/2017)This work is about the existence of a use of só que não, variant of só que, which, in essence, expresses speaker’s irony with respect to a preceding proposition. Our object of study originated from the internet, as numerous ... -
Relações entre currículo, identidade e prática profissional em início de carreira de egressos do curso de Letras da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/06/2017)Many recently graduated language teachers complain about the lack of proficiency in the foreign language and the sense of pedagogical unpreparedness for the teaching practice, which produces a kind of "teacher malaise" ... -
O gênero fórum de discussão online na formação continuada de orientadores de estudos do PNAIC : caracterização e potencialidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/12/2015)This research aims to investigate in what way the course of continuing education, and more specifically, the discussion in foruns gender conducted online and offered by the National Pact for Literacy in the Age One (PNAIC) ... -
Representações sociais dos professores de língua portuguesa sobre o ensino gramatical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/03/2017)In Brazil, grammar teaching has drawn attention from Portuguese language teaching scholars and experts over last decades. However, the guidelines on this teaching are not homogeneous, emphasized either by a more normative ... -
A leitura da literatura escolarizada nos exames do baccalauréat e do ENEM
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/12/2016)Cette recherche a été partiellement financée par Capes, via une bourse de stage doctoral à l’étranger (doutorado Sanduíche/PDSE – Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior), qui a eu lieu en France dans l’année scolaire ... -
O Processo de causativização de inergativos e inacusativos no português brasileiro : por uma abordagem nanossintática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/02/2017)The causative relation has been, for centuries, an interesting source of research in the most di erent areas of knowledge. In this dissertation, we investigated the possibility of certain unergative and unaccusative verbs ... -
Entre insultos e falsas harmonias : a construção dos efeitos de agressividade no discurso político eleitoral na campanha de 2014
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/03/2017)During the pre-election period of the presidential election in 2014, the news and commentaries about the political campaigns of the presidential candidates portrayed aggressive speeches in debates, on social media, in ... -
Uma análise discursiva do que dizem alunos de escolas públicas sobre a leitura e sobre si como leitores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 12/12/2016)L'objectif directeur de notre recherche doctorale est l'analyse des discours sur la lecture present dans ce qui déclare les élèves des écoles publiques de l'état de Minas Gerais, inscrit dans la première année du lycée. ... -
Notas discursivas sobre autoria na rede (WEB) : o funcionamento polifônico da autoria no sistema computacional NELL
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/04/2016)This research work aims at giving thought to the authorship concept when applied to a computational system – NELL (Never-Ending Language Learner) - that was designed to read the WEB in order to automatically build a ... -
Avaliação de proficiência oral em língua estrangeira : foco nos elementos provocadores na interação face a face do exame Celpe-Bras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/02/2017)Proficiency exams and tests have increasingly attracted the attention of people in general and Applied Linguistics researchers interested in Language Assessment, as they may cause a significant impact on the examinee, since ...