Browsing Teses e dissertações by Subject "Equivalência de estímulos"
Now showing items 1-20 of 36
-
Explorando a dinâmica da formação e reorganização de classes de equivalência por meio da velocidade de respostas de escolha
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/04/2023)Studies that investigated equivalence class reorganization usually adopted participants’ response accuracy as dependent variable. The choice responses speed is sensitive measure to effects not detected by the accuracy and ... -
Ensino de relações numéricas com o uso de discriminações condicionais para crianças com Transtorno do Espectro Autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 03/04/2016)The purposes of this research are evaluate the effectiveness of MTS computerized teaching tasks, and develop, apply and evaluate a Stimulus Equivalence Paradigm based curriculum to teach number concept. Studies that used ... -
Ensino de universitários para o uso de procedimentos computadorizados de matching-to-sample no ensino de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 02/03/2012)Stimulus equivalence research uses matching-to-sample (MTS) tasks to establish conditional stimulus relations. Using these tasks to teach language and academic repertoires, such as reading, in applied settings is a current ... -
Estabelecimento de classes de estímulos equivalentes com estímulos significativos: investigando a atitude racial preconceituosa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 09/03/2015)Research upon attitude s formation and change using the stimulus equivalence paradigm has shown, at the same time, a potential for the formation of new classes, and a difficulty with respect to teaching new relationships ... -
Estudos experimentais sobre relações derivadas e transferência do significado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 23/08/2013)Questions on how abstract symbols acquire meaning remain intriguing puzzles for behavioral and cognitive sciences. Recently, tow main approaches have been emphasized in the context of Behavior Analysis investigating these ... -
Investigação sobre o estabelecimento de falsas memórias por meio do paradigma da equivalência de estímulos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 18/08/2014)False memories are defined as remembering events that never happened or remember facts in a distorted way. In cognitive psychology this phenomenon has been studied through the Deese-Roediger-McDermott (DRM) paradigm, in ... -
Ensino de discriminação de acordes baseado em treino de abstração e formação de classes de equivalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 01/07/2011)The present study aimed to perform a music perception training for musically untrained individuals. Four university students were asked to identify major, minor and seventh chords. After hearing the sounds, they were ... -
Formação e manutenção de classes de equivalência: um estudo com participantes da 3ª idade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 08/03/2010)The paradigm of stimulus equivalence has been widely studied, with different populations. Several studies have investigated the variables that can influence the formation and maintenance of equivalent stimulus classes. ... -
Efeitos de variáveis de procedimentos de treino para o estabelecimento do controle contextual de relações condicionais e de equivalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 13/03/2013)Studies about the effects of contextual control over equivalence classes have been conducted since the 1980s and a relevant question in this area, both in terms of experimental and applied research, is whether changes in ... -
Discriminações simples e reforçamento específico e diferencial para cada classe no ensino de leitura a indivíduos com atraso no desenvolvimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 03/03/2011)Training procedures in researchs about the estabilishment of stimulus equivalence classes are tipically based on conditional discriminations, in wich a sample controls selection of a comparison stimulus. Proposals based ... -
Discriminações simples simultâneas e sucessivas - na formação de classes funcionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 02/02/2010)Functional classes can be established thorough simple discrimination and repeated reversals training. However, successive reversals necessarily involve experience with the occurrence of errors, which may interfere with ... -
Elaboração, aplicação e avaliação de uma programação para o ensino informatizado, a futuros professores, de relações condicionais envolvidas na leitura inicial/rudimentar, por meio do procedimento de MTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 11/07/2011)According to stimulus equivalence paradigm, reading consists of relations among different classes of stimuli, in which some of these stimuli are directly taught and others are derived from direct teaching. The procedure ... -
Transferência de funções ordinais através de classes de estímulos equivalentes em surdos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 03/03/2011)The bilingual approach, adopted for educating deaf people in Brazil, regards the Brazilian Sign Language (Libras) as the first language and the written Portuguese Language as the instrumental language. The acquisition of ... -
Investigação da força de relações em classes de equivalência sob emparelhamento com o modelo atrasado (DMTS)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 23/03/2018)Delayed matching to sample (DMTS) enhances the formation of equivalence classes and the transfer of functions between equivalent stimuli when compared to the simultaneous matching to sample (SMTS). A classes reorganization ... -
O efeito do ensino de relações de equivalência sobre o comportamento de culpabilizar vítimas de estupro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 18/03/2019)In our society, rape is usually seen as an act that a strange man uses physical force to sexually assault a woman who clearly resists to his moves. This conventional view implies that people only label as “rape” a situation ... -
Influência de personagens infantis sobre escolhas alimentares em crianças : um estudo com equivalência de estímulos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)Questions about the possible influence of marketing on children's food choices have been topics of debate in recent years. The use of characters in advertisements and packaging is one strategy commonly used to develop ... -
Topografias de controle de estímulos e equivalência de estímulos : variações paramétricas do procedimento de máscaras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 05/07/2012)Stimulus equivalence literature has shown robust data, but with some result variability between participants, with some forming classes promptly and others who do not demonstrate the expected class formation. Matching to ... -
Ensino de leitura com diferentes treinos discriminativos a aprendizes com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 07/03/2014)This study has its origins in the search for teaching reading procedures that meet the needs of all of the apprentices, based on different discriminative problems for the construction of the network of relationships between ... -
Efeitos do ensino de contagem sobre a aquisição de comportamento conceitual numérico em crianças pré-escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 15/03/2012)Abstract Although the studies regarding the role of counting in the acquisition of the numeric conceptual behavior has grown and developed in the past few decades, results available in the literature still show experimental ... -
Efeitos da formação de classes de equivalência sobre a solução de problemas de adição e subtração
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 14/12/2012)Research has shown that some properties of the additive problem may cause difficulties to solve it. The most important are: the problems presentation form, the semantic structure and the position of the unknown. Two ...