Educação - PPGE: Recent submissions
Now showing items 261-280 of 1284
-
Cartas d'eus: cartografias afetivas com Linn da Quebrada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)What learns and how I produce it them on the research path from and through the meetings with Linn da Quebrada? What possible worlds are created/fabled from this cartographic experimentation? Implied in a certain context ... -
O manual do professor do Programa Nacional do Livro Didático do Campo (PNLD-Campo)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)This PhD Thesis aims to analyze conceptions into the teacher's manuals indexed to textbooks for rural schools distributed by the Programa Nacional do Livro Didático-Campo (PNLD-Campo) along the years 2013 to 2018 and ... -
A escola no Estado plurinacional da Bolívia (2005 – 2019)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/10/2020)Esta tesis tiene el objetivo general de comprender cómo los cambios políticos y sociales derivados de la construcción del Estado Plurinacional de Bolivia repercutieron en la educación regular del sistema educativo boliviano. ... -
Análise da influência dos estereótipos sexistas em adolescentes mulheres na escolha da carreira ou profissão em Ciência e Tecnologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/02/2020)Women advanced with study and relevant positions. However, in Brazil, some careers remain with more men and others with more women, with less than 25% of them among researchers in the "hard" sciences. In addition, domestic ... -
O habitus vestibulando para o acesso ao ensino superior em um colégio privado no sul de Minas Gerais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/08/2020)The middle and elite classes in basic education constitute an important field of study for the Sociology of Education, although little explored. This research, has as theoretical precepts the work the Pierre Bourdieu, ... -
“Porque se sou eu, tenho que escrever o que eu penso. Posso senhor?”: falas de jovens privados de liberdade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/04/2020)The present study analyzed the experience knowledge shared by young people during a professional qualification course, with the premise of locating them in the center of the practices that are developed in a deprivation ... -
O papel do grupo no processo de significação de licenciandos e professores da educação básica sobre a organização do ensino de Matemática na perspectiva lógico-histórica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)In this research, we aim to understand the role of a group of studies and research in the process of signification of Math students and teachers of basic education with regard to the organization of teaching mathematics ... -
Gestão da mudança educacional nas escolas da Inspetoria Madre Mazzarello
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/05/2020)This qualitative research presents as its central goal the analysis of the educational change process management accomplished by the schools within the Inspetoria Madre Mazzarello. The research intends to deepen the knowledge ... -
O Movimento da Política de Formação Continuada “PNAIC”: do documento oficial aos professores alfabetizadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/08/2020)Teacher’s continuing formation is one of the focus of educational policies. It has an assumption of improving the teaching quality, the teaching practice, and its professionalization. One specific program is evidenced in ... -
O Centro Educacional São José Operário em São Luís do Maranhão (1988-2015): confessionalidade e laicidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/09/2020)This study analyzes the trajectory of Centro educacional São José operário (CESJO), founded by the Congregation Poor Servants of Divine Providence, in Maranhão capital, in 1988, to attend the sons of poor families from the ... -
A desistência da carreira docente na rede Estadual Paulista: precarização, precariedade e frustração
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2020)The goal of this research is to identify the reasons which lead public teachers from the 2010 and 2013 tenures of the State of São Paulo to resign from their positions and give up their teaching career altogether. Based ... -
A formação da subjetividade autêntica nos primeiros escritos de Nietzsche
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/08/2020)Focusing on the formation of authentic subjectivity in Nietzsche's first writings, this dissertation was developed in two moments: first, working with the concept of tragedy, presented in his first work The Birth of ... -
A trajetória sindical do MOSEP na educação básica do Maranhão (1997 a 2004)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/08/2020)This work analyzes the origin and the trajectory of the Opposition Movement in the Public Education of the Maranhão (MOSEP), during the years from 1997 to 2004. To assay this study object, it was made the theoretical-met ... -
História de vida e constituição dos sujeitos: os alunos em situação de deficiência e a área de Ciências Naturais, Exatas e Tecnológicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)Entering public higher education is, for many, the fulfillment of a dream, in addition to the right that the social struggles so often achieved in the Law conquered. In the case of students in situations of disabilities, ... -
Trabalho, subjetividade e identidade dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: análise de um caso sui generis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/09/2020)The present study sought to understand the organizational identity of IFSP São Carlos, as well as the work and subjectivity of its professors. To this end, it preliminarily resorted to the history of the RFEPT in the ... -
Programa de Formação Online de Mentores da UFSCar: contribuições para o desenvolvimento profissional de professores iniciantes participantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)The main objective of this research is to analyze the mentoring actions that may have contributed to the possible professional development and teaching learning by the beginning teachers monitored in the Online Mentors ... -
Identidade e pertencimento étnico-racial em Cabo Verde sob a lente dos manuais escolares de língua portuguesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)This research aims to understand the relationship between the school curriculum cape verdean and the ethnic-racial issue, with the aim of mapping how the racial theme through the basic education curriculum in Cape Verde. ... -
Os relatos dos bolsistas de iniciação à docência presentes nos anais do ENDIPE entre 2010 e 2014: uma análise da relação dos pibidianos com os alunos da educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2017)The aim of the present study is to answer the following question: Which perceptions or thematic are revealed in the reports of ID/PIBID scholarship holders, concerning their relation with the basic education student, ... -
Interações discursivas, práticas e movimentos epistêmicos no ensino de relatividade restrita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/08/2020)In this work, we analyze and comprehend the discursive interactions that emerge in the classroom during the realization of a teaching sequence on the concepts of space and time according to the Theory of Special Relativity, ... -
Jongo na escola: contribuições para e na educação das relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)We believe that doing science and building knowledge is also a way of fighting oppression, assimilation, epistemicide, interdiction and against the impediments suffered by men and women for wanting to exist with their ...