Teses e dissertações: Envíos recientes
Mostrando ítems 601-620 de 1282
-
Possíveis relações entre formas de provimento do cargo e percepções de diretores escolares sobre o exercício de suas funções
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/04/2016)The globalization process experienced in recent decades has been responsible for numerous social, political and cultural factors that have changed society and, consequently, how the education has to be conceived. Such ... -
O diretor de escola e a produção de subjetividade : desafios da democratização da escola pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)The present study had as its object the investigation of discourses present in the perceptions of the school principal about the school democratization and education in Brazil. Therefore, we seek to understand aspects of ... -
A educação musical e a promoção da pessoa : estudo de caso em uma obra social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)The musical education developed in the context of social projects has some specifics. Between them is the prospect that, along with the musical development, be done a contribution in human and social development of ... -
Indisciplina e violência na escola : concepções e discursos de educadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)This research aimed at analyzing the teachers‟ discourses from a state school at the interior of São Paulo State as their understandings about conflict, indiscipline and / or violence inside the school and investigate if ... -
Atividade orientadora de ensino de geometrias na perspectiva lógico-histórica : unidade entre ensino e aprendizagem na formação inicial de professores de matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/07/2015)The manner Teaching Activities (TAs) of different types of Geometry may be presented as a unity between teaching and learning, or rather, as Teaching Guiding Activity (TGA) in the initial formation of teachers, is discussed. ... -
A [de]formação da infância na sociedade de consumo : o merchandising na telenovela Carrossel do SBT
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)Advertising aimed at children has become increasingly present in their everyday life. Already in early childhood, boys and girls are bombarded every day by advertisements that intend to seduce them to consume many types ... -
Os limites das políticas públicas/estatais para o campo hoje e a possibilidade de uma superação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)What are public / state policies? What is the necessary understanding to think public / state policies for rural education? What is rural? What is urban? What criteria to use to conceptualize what is rural and what is ... -
Trajetórias escolares de estudantes da UFSCar dos cursos de pedagogia presencial e a distância : contribuição ao estudo da formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/03/2016)This work chooses as object of study the life and school trajectories of a student group of formal Pedagogy course (daytime and evening courses - campus of São Carlos) and Pedagogy distance course, at the Federal University ... -
Docência no ensino superior : aprendendo a ser professor de contabilidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/07/2015)Inserted in the field of Teaching in Higher Education, this research aimed to understand which conceptions about being a teacher underlie and give meaning to teaching accounting professors in higher education. Of ... -
Entre a metaxis e a filosofia da práxis : teatro do oprimido-perspectivas para o teatro na educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/10/2015)The present study is linked to the Postgraduate Program in Education of UFSCar, under the research line Theories and Practice in School Education. The central theme of this study is the Theatre and Education. The object ... -
Entre imigrantes e nativos digitais : a percepção docente sobre as novas tecnologias da informação e comunicação (NTIC) e o ensino da educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/06/2015)This study aimed to understand facts arising from educational processes applied to the teaching of Physical Education at the level of Basic Education, established by agents of different generations and mediated by resources ... -
Grupos escolares rurais na antiga Usina Tamoio (Araraquara/SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)The aim of this work is to investigate the creation of the School Groups in rural areas in the state of São Paulo, in 1930, a period that starts and shows the materialization of rural school groups. Emphasizing a case study ... -
Formadores de professores : aspectos da constituição de sua profissionalidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)The training of teacher educators is a underexplored research topic, therefore, this research aims to understand some functions of the learning process and the constitution of aspects of professionality of teacher educators ... -
No espaço-tempo da brincadeira no Programa Curumim/SESC São Carlos : crianças e adultos, saberes em relação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)This research seeks to comprehend the play, present in childhood ludic culture, in the wide context that involves child and its stories, social cultures and with those, the educative processes that are produced. The study ... -
Mapeamento quantitativo dos impactos da gestão democrática no desempenho das escolas públicas no IDEB 2013
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2016)The Law of Directives and Bases of National Education. - LDB (Lei No. 9.394 / 1996), in its Article 3, establishes the principles for the implementation of public education, and the Item VIII defines the democratic management ... -
O processo de nucleamento e fechamento das escolas rurais na região de São João da Boa Vista (SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)The study aimed to analyze the process of nucleamento and closing of rural schools in the region of São João da Boa Vista, using as base municipalities: Casa Branca, Divinolândia and Sao Jose do Rio Pardo. This process was ... -
Modelagem matemática na educação básica: obstáculos e dificuldades apontados por professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/06/2015)The mathematical modelling in the perspective of mathematics education has achieved meaningful progress in the last years in relation to academic and scientific aspects, both nationally and internationally. Mathematics ... -
Cinema e educação : produção e democratização do audiovisual com crianças e adolescentes em Curitiba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/07/2015)The starting point of this study is the project "Children and Animated Film", held by the “Cinemateca de Curitiba” between 1976 and 1983 that innovated the relationship between cinema and education in municipal schools. ... -
Frege e as Leis da Aritmética: do ideal de fundamentação ao paradoxo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/07/2015)Since the end of the nineteenth century and early twentieth century, some scholars such as Frege, Russell, Dedekind, Wittgenstein, among others, started to seek the foundations of the mathematics. Specifically, Frege ... -
A formação da vontade democrática como princípio educativo : uma análise a partir do pensamento de Jürgen Habermas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)This thesis addresses the democratic will-formation as an educational principle from Habermas’s philosophy. The theoretical and exploratory path followed by Habermas shows the theoretical feasibility of the proposition ...