• Sociologia da deficiência : vozes por significados e práticas (mais) inclusivas 

      Harlos, Franco Ezequiel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2012)
      In this research aim systematize stories and theories associated with the Sociology of Disability, and identify, voices to rethink the meaning of disability and practices of Special Education aimed at people in situation ...
    • Alunos com deficiência no ensino superior: subsídios para a política de inclusão da UNIMONTES 

      Oliveira, Antonia Soares Silveira e (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/02/2011)
      This study starts from our professional concerns in all segments of Basic Education and Higher Education in both Public and Private Institutions. Questions have arisen over the implementation of Inclusive Education, the ...
    • Práticas pedagógicas dos professores de educação física frente a inclusão de alunos com deficiência 

      Mahl, Eliane (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2012)
      Currently there are a lot of national and international social-educative politics aiming to assure an efficient application of equal opportunities for people with special needs. The assurance of access and permanence spreads ...
    • Caminhos de alunos com deficiências à educação de jovens e adultos: conhecendo e compreendendo trajetórias escolares 

      Tinós, Lúcia Maria Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/11/2010)
      Studies indicate that the Youngster and Adult Education program has been increasingly used as an educational resource by handicapped people. Although the last decades has shown progress in the legislation aiming to assure ...
    • Experiencia de estudiantes con discapacidad en el bachillerato: diálogos para la emancipación 

      Juárez, Miriam Viridiana Verástegui (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/02/2023)
      La investigación tuvo como objetivo promover el conocimiento consciente de los procesos escolares a través del diálogo colectivo en estudiantes de bachillerato con discapacidad. A partir de insumos teóricos y metodológicos ...
    • Organização Não Governamental (ONG) : conhecendo suas possibilidades e desafios na atuação da Educação Especial 

      Zanollo, Luciano José Marchiori (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/12/2009)
      The aim of this study was to determine the ways necessary for the establishment and maintenance of a Non-Governmental Organization (NGO) and present some possibilities of action in Special Education. In the city of São ...
    • Educação sexual nos projetos políticos pedagógicos de escolas especiais 

      Colombo, Isabella Mota (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2022)
      The present study deals with Sex Education offered to students with disabilities enrolled in special schools. Due to the myths and taboos surrounding the sexuality of people with disabilities, such as the belief that they ...
    • Habilidades sociais educativas de professores de pré-escolares com desenvolvimento típico, problemas de comportamento e deficiência 

      Guimarães, Cristiane de Azevedo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)
      Each stage of development, added to the specific characteristics of the students, may require a different management by the teacher in terms of educative social skills. Thus, this study aimed to: characterize the educative ...
    • Experiências de pais e mães de crianças com deficiência: estudo comparativo entre múltiplas variáveis 

      Azevedo, Tássia Lopes de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/02/2018)
      In the family environment, individuals maintain their first interpersonal relationships with significant people, establishing important affective support for the development of each member. In this way, it is known that ...
    • Crianças com deficiência física, síndrome de Down e autismo : análise de características familiares na visão materna 

      Spinazola, Cariza de Cássia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)
      Families have a fundamental role in the development of their children, as they are characterized as the first context in which human beings take part of and it is through the relations stablished with the children that ...
    • Inserção laboral das pessoas com deficiência no Sistema S da cidade de São Carlos 

      Santos, Allyne Cristina dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 09/03/2018)
      Since 1950 people with disabilities have been inserted into the labor market. From that decade, much was done for the inclusion of these people, laws were created so that their rights could be guaranteed. So that the ...
    • Plano de ensino individualizado no contexto da educação física escolar 

      Pereira, Taylor Brian Lavinscky (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)
      Since physical education is a mandatory curricular component of basic education, it has great potential to provide opportunities for inclusion of students with disabilities. However, many Physical Education teachers complain ...
    • Programa de habilidades sociais em situação natural de trabalho de pessoas com deficiência : análise dos efeitos 

      Campos, Juliane Aparecida de Paula Perez (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/11/2006)
      Some social skills are crucial to contribute to friendship formation, social support and work satisfaction; moreover, the social skilled behaviors have been identified as a pre requisite for workers with disabilities to ...
    • Contribuições a um pensar sociológico sobre a deficiência 

      Piccolo, Gustavo Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/07/2012)
      Throughout modern history the deficiency has been described mainly by the medical knowledge. In this paper we propose to investigate the importance of theory toward understanding the cited phenomenon on other bases than ...
    • Pessoas com deficiência no mercado de trabalho: implicações da Lei de cotas 

      Lobato, Beatriz Cardoso (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/01/2009)
      The disabled people s right to work, guaranteed by the Brazilian constitution, resulted in the effective inclusion of these people in the labor market. In order to ensure this right it was created compensatory benefits, ...
    • Olhares docentes sobre a inclusão escolar dos estudantes com deficiência na escola comum 

      Costa, Vanderlei Balbino da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/12/2012)
      This study is the result of doctoral research entitled How Teachers see the school inclusion of students with disabilities in regular schools . It was held in public schools in a city in the central region of São Paulo ...
    • Preparação e inserção da pessoa com deficiência no mercado de trabalho 

      Santos, Allyne Cristina dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/02/2013)
      Since 1950, people with deficiency have been inserted in the job market. From this decade much has been made for inclusion of these people, things like, new laws were created as guarantee of their rights. But in the companies ...
    • Caracterização de servidores com deficiência de uma Instituição Federal de Ensino Superior 

      Silva, Mariana Seabra da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2013)
      Occupational therapy aims to enable people to engage in the roles, tasks and activities that have meaning for them in their daily lives and that define their lives, including work. The idea of Support Paradigm emphasizes ...
    • Integração à universidade na percepção de estudantes com deficiência 

      Zampar, Josilene Aparecida Sartori (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2015)
      The student integration to higher education involves the process of facing multiple challenges from new demands in the areas of habits and study skills; interpersonal relationships with colleagues and teachers; personal, ...
    • Planejamento educacional individualizado na educação especial: propostas oficiais da Itália, França, Estados Unidos e Espanha 

      Valadão, Gabriela Tannús (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/08/2010)
      The Salamanca Statement (1994) advocated the practice of schooling for people with disabilities in the regular classroom and into mainstream schools, stressing the need to optimize the planning tool into pedagogic practices ...